جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
آيت الله العظمي صافي گلپايگاني در ديدار نماينده كشورمان در كنفرانس بزرگ الازهر مصر، خواهان تقويت روابط بين ايران و مصر شدند.

حجت الاسلام والمسلمین آقای دكتر مبلّغی ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور در بیت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف با معظم له دیدار كرد.
وی كه به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران و به دعوت شیخ الازهر در كنفرانس «مبارزه با تروریسم و افراطی گری» جامع الازهر شركت كرده بود، پس از بازگشت از مصر، در این دیدار گزارش مبسوطی از برنامه ها و فعالیت های خود در این سفر مهم ارائه نمود.
معظّم له نیز با تقدیر و تشكّر از ایشان فرمودند: بنده از اینكه به عنوان نماینده شیعه و به جهت نزدیك تر شدن روابط دو ملّت دوست ایران و مصر از طرف الازهر دعوت شده و مسافرت كردید خوشحال شدم و انشاء الله این رفت و آمدها ادامه داشته باشد و باعث تقویت روابط گردد.
ایشان با اشاره به خصلت های ممتاز مردم مصر افزودند: ملّت مصر از ابتدا دوستدار خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بوده اند و هم اكنون هم حضور با شكوه و پر شور و اشتیاق آنها در مشاهد مشرفه آنجا، نشان از همین دارد.

مرجع عالیقدر در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشتند: وجود مقام سیده زینب علیهاالسلام، مسجد بزرگ رأس الحسین علیه السلام و حرم حضرت سیّده نفیسه علیهاالسلام و اماكن مقدّسه دیگر در این كشور، عامل مهمی برای تقویت رابطه بین ملت ما و مصر است.
در مجله ای نقل كرده بودند كه مدیر پست قاهره گفته بود در یكی از سال ها حدود یك میلیون عریضه خطاب به حضرت سید الشهدا علیه السلام توسط مردم با پست ارسال شده بود كه همه را تحویل تولیت مسجد رأس الحسین علیه السلام دادیم. اینها همه نشانه های دوستی خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم توسط مردم مصر است.
معظم له ضمن اشاره به فعالیت های درخشان و بی نظیر حضرت آیت الله العظمی بروجردی ره در زمان حیاتشان نسبت به تقریب بین مذاهب فرمودند: فعالیت ها و برنامه های ایشان نسبت به روابط بین مذاهب مختلف اسلامی و نیز رابطه ایشان با الازهر مصر در حدّ بسیار عالی بود و باید همان برنامه ها هم اكنون الگو برای روابط فیمابین قرار بگیرد.
آیت الله العظمی صافی، با اشاره به وجود علمای بزرگ در مصر فرمودند: شما كتاب های بزرگان و دانشمندان این كشور مثل الاتحاف بحب الاشراف شیخ اسبق الازهر را بخوانید. تمام آن پر است از عشق به اهل بیت پیامبر علیهم السلام حتی قضیه مهمی را هم نسبت به احترام به زیارت مشاهد مشرفه آنجا ذكر می كند.
یا كتب دانشمند بزرگ مصر و الأزهر عبد الرحمن الشرقاوی را بخوانید. كتاب «علی امام المتقین» - كه خود آن مرحوم به حقیر اهدا كرده بودند- و نیز كتاب «الحسین ثائراً و شهیداً» ایشان را. بزرگان و دانشمندان مصر محبّ پیامبر و خاندان آن حضرت بوده اند و هستند.
ایشان با اشاره به فرصت پیش آمده برای تقویت روابط دینی و مذهبی بین مصر و ایران فرمودند: باید بسیار عالمانه و با تدبیر در جهت تقویت این روابط گام برداریم و به همه بگوییم كه ما اختلافی با هم نداریم، بلكه همه نشانه های موجود دلالت بر نزدیكی دو ملّت با هم دارد.
معظم له در قسمت دیگری از بیانات خود افزودند: ما باید با همه كشورهای اسلامی بخصوص مصر ارتباط داشته باشیم و دولت باید هر چه زودتر نسبت به تقویت روابط با مصر اقدام نماید.
بارها گفته ام كه مسئولان ما باید در زمینه رفت و آمد زائرین به مصر و بالعكس اقدام نموده و این را بدانند كه قطع رابطه با كشور بزرگ اسلامی همچون مصر به مصلحت نیست.
مرجع عالیقدر در پایان این دیدار ضمن آرزوی توفیق برای حجت الاسلام والمسلمین آقای مبلّغی، عزّت و عظمت بیش از پیش اسلام را از خداوند متعال مسألت نمودند.

چهارشنبه / 19 آذر / 1393