شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار هيئت مديره كانون شاعران ومداحان استان قم:
مضرات شعر فاسد، از مواد مخدر بيشتر است.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح امروز یكشنبه 4/9/86 در جمع اعضای هیئت مدیره كانون شاعران و مداحان استان قم، با تأكید بر ترویج فرهنگ اخلاق و معنویت توسط شاعران و مداحان فرمودند: مضرات یك شعر و مطلب فاسد،‌ برای جامعه و جوانان بیشتر از مواد مخدر است.

ایشان با بررسی مقاطعی از تاریخ، از جمله قصیده‌ی معروف فرزدق، بیان داشتند: یكی از مفاخر شیعیان، شعرایی هستند كه در طول تاریخ با اشعار و مدایح خویش به ترویج مذهب كمك كرده‌اند و چه بسا یك قصیده اثری به مراتب بیشتر از هزاران سرباز و لشكر را درپی داشته است.

معظم له با اشاره به اینكه بخش مهمی از فرهنگ ما را اشعار شعرای بزرگ و متعهد تشكیل می‌دهند، تصریح كردند: شعرای بزرگ و متعهد،‌ در شعرهای خود به همه مباحث اخلاقی و‌ اعتقادی مانند توحید، معارف، الهیات و مدح و ثنای ائمه طاهرین توجه داشته‌اند و از گزافه‌گویی و چاپلوسی پرهیز می‌كردند.

این مرجع تقلید شعر را یكی از آیات بزرگ خداوند و دلیل بر وجود عالم غیب دانستند و افزودند:‌ شعر فقط یك ذوق و قریحه نیست، بلكه یكی از آیات بزرگ خداوند متعال است و نشان می‌دهد كه انسان متصل به جاهای دیگر است و از این رو می‌تواند مضامینی عمیق را بیافریند.

حضرت آیت الله العظمی صافی شعر را یكی از نعمت‌ها و هدیه‌های بزرگ الهی برشمردند و فرمودند: از این نعمت و استعداد خدادادی باید به خوبی استفاده شود و شاعر و مداح باید حقیقت را بگوید و نباید آن را به مطالب سست، آلوده كند.

ایشان نقش شعر و مداحی را امروزه كمتر از گذشته ندانستند و فرمودند:‌ شاعران و مداحان متعهد ما، باید به سمت بیان و ترویج شعرهای بامعنا و دارای مضامین اخلاقی بروند و در این عرصه به امر به معروف و نهی از منكر بپردازند.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خویش مداحان را به بررسی نقاط ضعف و آسیب شناسی امر مداحی دعوت كردند و فرمودند: مداحان باید از این فرصتها در جهت نشر دین، معارف اسلام، قرآن، اهل بیت و ترغیب اخلاق استفاده كنند.

ایشان در ادامه افزودند: مداحان متعهد می‌توانند جامعه را عوض كنند به شرط آنكه اول خودشان را اصلاح كنند و بعد ضمن شناسایی نقاط ضعف، بخواهند به اسلام و جامعه خدمت كنند.

این مرجع تقلید با تقدیر و تشكر از كسانی كه دلسوزانه و برای خدمت به جامعه و پاك كردن شعر و شاعری از آلودگی‌ها، این كانون را تشكیل داده‌اند، فرمودند: حركت بسیار خوبی است كه اگر به طور صحیح استفاده شود مفید خواهد بود و امیدوارم در این راه با خلوص نیت برای خدمت به اسلام، دین، مذهب و تحصیل رضای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قدم بردارید.

در ابتدای این دیدار شاعر توانا و متعهد استان قم استاد محمد علی مجاهدی،‌ به شرح اهداف و برنامه‌های كانون پرداخت.

يكشنبه / 4 آذر / 1386