جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
درخواست حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني از شوراي محترم مديريت حوزه علميه قم

 

مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله العالی در دیدار با اساتید علم كلام حوزه علمیه، مطالب مهمّی درباره برنامه های تحصیلی و كتاب های درسی حوزه بیان كردند.
در این دیدار، معظّم له با توجّه به خدمات عالمان دین و فقهای بزرگ در طول تاریخ و دفاع آنان از كیان تشیّع و هویت اسلامی فرمودند: اساس تشكیل و تأسیس حوزه های علمی، فراگیری حقایق و مفاهیم قرآن كریم و مبانی محكم دینی از طریق روایات اهل بیت علیهم السلام توسط طلاب می باشد. محور تمام دروس حوزه ها از اول تا به امروز، قرآن كریم و روایات بوده و هست.
ایشان در ادامه با اشاره به دو ركن اصیل قرآن و روایات فرمودند: آشنایی با علوم قرآن و علوم حدیث همیشه در حوزه های علمیه برای مجتهدین و فقها و طلاب، هدف و مقصد اصلی بوده و تمام سعی و تلاش آنها با تحمّل مشكلات زیاد و مشقت های طاقت فرسا، برای آموختن و یاد دادن این دو ركن اصیل بود، چون باور داشتند هر چه بخواهند در قرآن و روایات وجود دارد و تمام اشكالات و شبهات اعتقادی را می توان با شناخت دقیق از آنها جواب داد.

حضرت آیت الله العظمی صافی در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به اینكه در زمان های گذشته طلاب و علما، كتاب های كلامی را می خواندند و از نظر عقاید اسلامی از كتب دیگر بی نیاز می شدند فرمودند: یكی از آن كتاب ها، شرح باب حادی عشر و دیگری كتاب شرح تجرید بود كه از كتاب های درسی حوزه ها بودند و اكثر آقایان اهل علم آنها را با دقّت می خواندند ولی متأسفانه الان این كتاب ها در حوزه كمتر خوانده می شوند.
حقیر از شورای محترم مدیریت حوزه درخواست دارم كه این دو كتاب را دوباره كتاب های درسی حوزه قرار دهند و طلاب عزیز را ترغیب و تشویق نمایند تا آنها را خوانده و از آنها امتحان بگیرند.
بحمدالله تعالی حوزه های ما كارهای خوب و مفید زیادی انجام می دهند و انتظار همه این است كه بیشتر باید زحمت كشید و در این زمان حساس، به اسلام و مكتب خدمت نمود.
مرجع عالیقدر با اشاره به خدمات علمای سلف و با ذكر خاطراتی از مجاهدت های آنان فرمودند: مرحوم آیت الله العظمی حائری و آیت الله العظمی آقای بروجردی اعلی الله مقامهما همیشه توصیه می كردند كه طلاب عزیز با احادیث بیشتر آشنا باشند و از كتاب های حدیثی بیشتر استفاده نمایند. حیف است امروز به بعضی دروس اهمیت زیادی بدهیم ولی كتاب های روائی ما مهجور باشد.
ایشان در پایان این دیدار فرمودند: صاحب اصلی حوزه ها وجود مبارك حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و ارواح العالمین له الفدا می باشند و آن حضرت از ما خیلی انتظار دارند.
انشاء الله تعالی بتوانیم مقاصد عالیه اسلام را همیشه در نظر داشته باشیم و موجبات خوشنودی آن وجود مقدّس را فراهم كنیم. اینجانب از شما آقایان محترم اساتید بزرگوار تشكر می كنم و مزید توفیقات همگان را از خداوند متعال مسألت دارم.

 

دوشنبه / 6 بهمن / 1393