سه شنبه: 1403/01/28
نسخه مناسب چاپSend by email
تقدير حضرت آيت الله العظمي صافي از فعاليت‌هاي نهضت سواد آموزي

صبح امروز چهارشنبه 7/9/86 حضرت آیت الله العظمی صافی اعضای شورای برنامه‌ریزی و مدیریت منطقه 2 كشوری نهضت سواد آموزی را به خدمت پذیرفتند.

معظم له، سواد آموزی را مقدمه‌ای برای آشنایی با علوم مختلف دانستند و فرمودند: سواد آموزی باب آشنایی با علوم مختلف دنیوی و اخروی است و برای انسان، توفیق عظیمی است كه بتواند كتاب سراسر نور قرآن را بخواند و بواسطه خواندن آن ثواب و اجر فراوان نصیب خود سازد.

ایشان بحث آموزش و تعلیم و تربیت را دارای شعب مختلف ذكر كرده و تصریح كردند: هر چند افراد بسیاری بودند كه بواسطه شركت در مجالس وعظ و مراقبت از خویش،  به كمالات و درجات بالای معنوی رسیدند ولی اینها از نقش سواد و تحصیل علوم در پیشرفت معنوی انسان كم نمی‌كند.

این مرجع تقلید به مذمت جهل و بیسوادی پرداختند و افزودند:‌ امروزه بدون سواد زندگی كردن ممكن نیست، و معایب و مفاسد بسیاری برای جهل و بی‌سوادی مترتب است.

حضرت آیت الله العظمی صافی با اشاره به تأكید اسلام بر زدودن جهل و بی‌سوادی از جامعه مسلمین، فرمودند:‌ در صدر اسلام، رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم، اسرایی كه سواد داشتند و به چند نفر خواندن و نوشتن می‌آموختند، آزاد می‌كردند.

ایشان سواد‌آموزی را یك مكتب نامیدند و بیان داشتند: در این مكتب است كه می‌توان به انسان‌ها اخلاق، قرآن، دین و انسانیت را آموزش داد.

این مرجع تقلید، از قرار دادن برنامه‌های آموزش نماز و اخلاق در برنامه‌های نهضت تقدیر كرده و فرمودند: وقتی كه كار در دست افراد متدین و متعهد باشد، از همه فرصتها در جهت آموزش مسائل اعتقادی و اخلاقی استفاده می‌كنند.

معظم له با تشكر از حجة الاسلام والمسلمین قرائتی سرپرست نهضت سواد آموزی، كه در این كار اهتمام ویژه دارند، افزودند: این برنامه‌ها در جامعه ما بسیار لازم است و ان‌شاء الله روزی بیاید كه ما در جامعه بی‌سواد نداشته باشیم .

در ابتدای این دیدار حجة الاسلام چاووشی مدیر نهضت سواد آموزی استان قم گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های این نهضت خدمت معظم له ارائه داد.

وی گفت : جمعیت بی‌سواد كشور در سرشماری سال 85 بالغ بر 14.5 درصد است، در حالی كه در اوایل تأسیس این نهضت 52.5 درصد جمعیت كشور بی‌سواد بودند.

چهارشنبه / 7 آذر / 1386