جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
وزير علوم، به همراه معاونين و جمعي از رؤساي دانشگاه‌هاي سراسر كشور با حضرت آيت الله العظمي صافي ديدار كرد.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح امروز شنبه 1/10/86 وزیر علوم، معاونین و جمعی از رؤسای دانشگاه‌های كشور را به حضور پذیرفتند.

معظم له قداست، اهمیت و مقام علم و دانش در دین مبین اسلام و مكتب اهل بیت، علیه السلام، را متذكر شدند و تصریح فرمودند: در قرآن و دین مقدس اسلام، تأكید بسیاری بر فرا گرفتن علوم شده است و این تأكید از این روی است كه مسملمانان به دیگران محتاج نباشند و بی‌نیاز از دیگران باشند؛ بلكه بر عكس دیگران از علم ما استفاده بكنند.

ایشان با بیان اینكه « وحدت حوزه و دانشگاه یك امر واقعی است و نه انشائی و قراردادی » بیان داشتند: همانگونه كه در دانشگاههای ما میان دانشكده ادبیات و دانشكده پزشكی تنافی نیست و یا دانشكده پزشكی نفی دانشكده مهندسی كشاورزی را نمی‌كند، در واقع حوزه و دانشگاه نیز هیچ تنافی باهم ندارند و با هم متحدند و یك مقصد را دنبال می‌كنند و همه به سمت ترقی و پیشرفت سیر می‌كنند.

این مرجع تقلید با ابراز خرسندی از برنامه‌های فرهنگی كه در دانشگاهها اجرا می‌گردد، افزودند: مسأله نماز و حجاب تحمیلی نیست بلكه بر اساس فطرت بشر است و بشر به اینها نیاز دارد و اگر سعادت جامعه و بشریت را بخواهیم باید اینها را در جامعه پیاده كنیم.

حضرت آیت الله العظمی صافی با اشاره به زمان تأسیس دارالفنون در ایران فرمودند: متأسفانه با سنگ اندازی‌های كه برای پیشرفت علمی ایران شد، نگذاشتند ایران به ترقی و پیشرفت خود ادامه دهد؛ در حالی كه كشوری مثل ژاپن در همان زمان وضعیتی مثل ایران داشت و آنها به پیشرفت‌های قابل توجهی رسیده‌اند.

ایشان با اشاره به آیه‌ای از قرآن كریم كه در آن جامعه اسلامی را جامعه‌ای الگو معرفی كرده است، تصریح كردند:‌ما از همه اساتید و كسانی كه خواهان پیشرفت اسلام و مملكت هستند، انتظار داریم در صدد رفع نواقص و مشكلات جامعه باشند و از هیچ كوششی در جهت ارتقای علمی جامعه كوتاهی نكنند تا بر اساس فرموده‌ی قرآن، جامعه‌ای الگو و نمونه بسازیم.

این مرجع تقلید به ریشه یابی مشكلات جامعه پرداختند و فرمودند: اگر ما دستورات دینی را سرمشق خود قرار دهیم همه نواقص برطرف خواهد شد و در واقع ‌اگر در جامعه، مشكلات و نواقصی هست ریشه‌ی این مشكلات به كمبود علمی و دینی جامعه برمی‌گردد.

آیت الله العظمی صافی در این دیدار از مقام دانشجو و دانشگاهیان تجلیل نمودند.

در ابتدای این دیدار وزیر علوم و تحقیقات و فن‌آوری و نیز رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گزارشی از وضعیت این وزارتخانه و دانشگاه‌ها را به استحضار معظم له رساندند.

شنبه / 1 دى / 1386