پنجشنبه: 1403/01/9
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار معاونين فرهنگي ادارات كل زندان‌هاي سراسر كشور:
با زندانيان، با صبر و عطوفت اسلامي رفتار شود.

جمعی از معاونین فرهنگی ادارات كل زندان‌های سراسر كشور صبح امروز چهارشنبه 5/10/86 با حضرت آیت الله العظمی صافی دیدار كردند.

معظم له در این دیدار ضمن تشكر از توجهی كه به مسائل فرهنگی زندانیان می‌شود، فرمودند:‌ نباید كسانی را كه زندانی شده‌اند مستضعف بدانیم و نباید ظلمی متوجه آنها باشد بلكه باید همه شئون اخلاقی و اجتماعی آنها رعایت شود.

ایشان توجه به نیازهای زندانیان را بسیار مهم دانستند و افزودند: محیط زندان نباید موجب فساد اخلاق و تباهی زندانیان و ضایع شدن استعداد و جوانی آنان باشد، بلكه باید با برنامه‌ریزی، آنان را خوب تربیت كرد و به صورت افراد مفید و نافعی به اجتماع بازگرداند.

این مرجع تقلید با ذكر این كه « در زندان اگر نقطه ضعفی باشد، آثار سوء آن به تمام جامعه منتقل می‌شود»، فرمودند: زندان باید یك محیط انسان‌ساز، آدم‌ساز و مسلمان‌ساز باشد و كسی كه به آنجا می‌رود، حالش دگرگون شود.

معظم له خواستار اجرای احكام اسلام در همه زمینه‌ها شدند، و بیان داشتند: اگر احكام اسلامی بطور كامل اجرا شود، جمعیت زندانیان بسیار كمتر خواهد بود و ما باید با اجرای كامل احكام اسلامی درصدد كاهش جمعیت زندانیان باشیم.

حضرت آیت الله العظمی صافی فرصت بدست آمده برای مسئولین را مغتنم دانستند و تصریح كردند:‌ به هر حال باب زندان و زندانی باب وسیعی است كه مسئولین باید از این فرصت استفاده كنند و این افراد را بسازند و چه بسا با داشتن مهربانی و عطوفت اسلامی بتوان كافرانی را در زندان‌ها مسلمان كرد.

ایشان مسئولین و مأمورین زندان‌ها را به خویشتن‌داری در بعضی از مسائل دعوت كردند و فرمودند: گاهی افرادی كه به عنوان زندانی به آنجا آورده می‌شوند، خسته و ناراحت هستند و نباید در مقابل عكس‌العمل‌های نامناسب آنها به اذیت آنان پرداخت بلكه با صبر و حلم خود می‌توان بهترین درس‌ها را به آنها آموخت.

این مرجع تقلید رخنه افراد فاسد در زندان را خطرناك خواندند و افزودند: اگر از زندان‌ها مراقبت نشود، منبع فساد می‌شود و چه بسا افرادی به آنجا رخنه كنند و دیگران را به كارهای خلاف بكشانند و موجبات فساد دیگران را فراهم آورند.

معظم له مدیریت سازمانی مانند زندان را بسیار حساس و ظریف دانستند، و فرمودند: مدیریت زندان شغل كم و كوچكی نیست بلكه مانند مدیر مدرسه، وظیفه‌ی تعلیم و تربیت را بر عهده دارد با این تفاوت كه زندانیان محتاج‌ترند و باید از آنها اعاده حیثیت شود تا برای بازگشت به دامان جامعه، مشكلی نداشته باشند.

ایشان كار و خدمت در این شغل را اگر با خلوص نیت باشد، عبادت دانستند و افزودند: اینهایی كه گرفتار شده‌اند مانند ما بشر و بندگان خدا هستند و اگر غلط و اشتباهی از آنها صادر شده است، دلیل بر معاند بودن آنان با احكام خدا نیست و كسانی كه این مسئولیت را دارند باید مواظب باشند و خدمت به این قشر و تربیت آنان را به حساب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بگذارند.

در ابتدای این دیدار، حجة‌الاسلام حسینی، مسئول دفتر پژوهش‌های اسلامی سازمان زندان‌های كشور،‌ گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌ها را خدمت معظم له ارائه كرد.

چهارشنبه / 5 دى / 1386