جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
در حاشيه‌ي ديدار گروهي از دانش‌آموختگان معارف اسلامي كشورهاي آمريكاي لاتين و سريلانكا با حضرت آيت الله العظمي صافي

در ابتدای این دیدار كه در فضایی بسیار صمیمی برگزار شد، حضرت آیت الله العظمی صافی سخنانی بیان نمودند و بعد از آن چند نفر از دانش‌آموختگان معارف اسلامی از كشورهای مختلف سؤالاتی مطرح نمودند و معظم له نیز به سؤالات آنان پاسخ دادند. كه در ذیل به اختصار به بعضی از آنها پرداخته شده است:

*****************

«برای اینكه ما انسان‌های كاملی شویم، و بتوانیم در كشورهای خود با این همه مشكلاتی كه وجود دارد موفق شویم، چه پیشنهاداتی دارید؟»

معظم له در پاسخ به این سوال فرمودند: برای تكامل شخص و اجتماع همین تعالیم قرآن مجید و هدایت‌های اهل بیت علیهم السلام كافیست. امت بزرگ اسلامی كه در صحبت‌ها بدان اشاره شد، در سایه همین تعلیمات و هدایت‌ها بوجود آمده است.

ایشان دستورات قرآن و ائمه طاهرین را دربردارنده جمیع جهات زندگی افراد دانسته و فرمودند: آنچه در قرآن و نهج البلاغه و سیره عملی ائمه علیهم السلام موجود است، برای خودسازی است و برای اینست كه نقطه ضعفی نداشته باشیم. و این دستورات و اعلامیه‌هایی كه در دین ما وجود دارد، فراگیر همه جهات ما است و همه نقاط ضعف به واسطه انجام این اعمال برطرف خواهد شد.

این مرجع تقلید، اصل دعوت اسلام را دعوت به علم و تفكر و دعوت به تعقل و تكامل و اخلاق حسنه معرفی كردند، و افزودند: در آیات قرآن تفكر كنید و ببینید اعلامیه‌هایی كه هست همه نجات‌بخش است و در هیچ مكتبی این حقایق و واقعیات سعادت بخش به این جامعیت وجود ندارد كه همه را دعوت به اتحاد و همبستگی، و همكاری و تعاون نماید.

درادامه این دیدار فردی از برزیل پرسید: « شما ظهور حضرت مهدی ارواحنا فداه را چه وقت پیش‌بینی می‌كنید؟

ایشان در پاسخ به این پرسش مسأله ظهور را از آیات و اسرار بزرگ الهی دانستند و فرمودند:‌ در مورد حضرت مهدی نوشته‌های زیادی دارم كه یك نمونه آن كتاب منتخب الاثر است كه اخیرا‌ در سه جلد منتشر شده است و به بسیاری از سؤالات، پاسخ و توضیح كافی داده شده است. ولی مسأله ظهور حضرت بقیة الله الاعظم روحی و ارواح العالمین له الفداء، از اسرار و آیات بزرگ الهی است و وظیفه‌ی ما اینست كه منتظر ظهور ایشان باشیم، ولی زمانش را خداوند متعال می‌داند و همان طور كه باید واقع شود، واقع خواهد شد.

پرسشگر بعدی فردی از سریلانكا بود كه با توجه به تعداد كم شیعیان در آن منطقه درخواست دعا برای موفقیت خویش و دیگر شیعیان در آن منطقه داشت.

معظم له با ذكر آیه‌ « كم من فئة قلیله، غلبت فئة كثیره باذن الله» فرمودند: همیشه اینگونه نیست كه تعداد زیاد بر كم غلبه داشته باشد و شما با قلّتتان بر كثرت آنها برتری دارید و اگر در یك نقطه‌ای یك فرد مسلمان باشد او از نظر روحی و معنویت و اخلاقی از همه برتر است.

فردی از آرژانتین پرسید:« می‌دانید كه در آنجا یك عده هستند كه ما را به تروریست متهم می‌كنند، ما در مقابل آنها چگونه عمل بكنیم و چگونه به آنها بفهمانیم كه این گونه نیست؟»

حضرت آیت الله العظمی صافی با ذكر این نكته كه «دین مبین اسلام یك دین خلق الساعه و دینی كه در سالهای اخیر بوجود آمده باشد، نیست» فرمودند: اسلام و مسلمانان یك پشتوانه تاریخی 1400 ساله دارند و تاریخ اسلام گواه است كه اسلام در مسائل چگونه رفتار كرده است. و مسلمانان در همه جای دنیا باید هوشیار باشند كه مغلوب این توطئه‌ها نشوند.

ایشان با اشاره به چند آیه و روایت بیان فرمودند: قرآن به ما دستور می‌دهد كه در مقابل بدی‌ها، شما خوبی كنید.و چنین مكتبی با تروریست و طرفداری از تروریست مخالف است.

معظم له در ادامه افزودند: تمام 113 سوره قرآن مجید با آیه‌ی «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع می‌شوند كه خداوند را به رحمانیت و رحیمیت می‌خوانند و با این صفات می‌شناسند و مسلمانان در نمازهای خویش این آیه را تلاوت می‌كنند. مگر می‌شود یك ملتی كه این تعلیمات و این برنامه‌ها را دارد و به آن معتقد است، تروریست باشد و كوچك و بزرگ را بكشد؟!

*****************

در پایان دیدار معظم له با ابراز خرسندی از این دیدار فرمودند: از اینكه هر كدام شما از یك كشور و ملیت جدا ولی این گونه برادرانه و متحد در كنار هم هستید بسیار خوشحال شدم و لا جعله الله آخر العهد منی لزیارتكم

پنجشنبه / 13 دى / 1386