شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت ‌الله‌ العظمی صافی گلپایگانی در دیدار مدیر حوزه‌های علمیّه خواهران به همراه جمعی از مسئولان این مرکز:
قرآن کریم، زنان را در ارزش‌های انسانی، هم‌ردیف مردان قرار داده است./ امور مربوط به زنان در جامعه، به خود آنان واگذار شود.

 

 

 

آیت ‌الله‌ العظمی صافی گلپایگانی:
قرآن کریم، زنان را در ارزش‌های انسانی، هم‌ردیف مردان قرار داده است./ امور مربوط به زنان در جامعه، به خود آنان واگذار شود.

 

 

 

 

شنبه 10 بهمن‌ماه 1394، مدیر حوزه‌های علمیّه خواهران به همراه جمعی از مسئولان این مرکز، با حضور در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله‌الوارف با معظّم له دیدار کردند.
در ابتدای این دیدار، حجة‌الإسلام والمسلمین آقای جمشیدی مدیر حوزه‌های علمیّه خواهران، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده این مرکز ارائه داد.

معظّم له نیز با تقدیر و تشکّر از ایشان و همکارانشان فرمودند: کارهایی که گزارش دادید، کارهای بزرگ و مهمّی است که ان‌شاء‌الله بتوانید در همه آنها که مقصد اصلی همان پیاده‌کردن اسلام و احیاء امر اهل بیت علیهم‌السّلام است موفّق باشید. وظایف حوزه‌های علمیّه خواهران بسیار سنگین و مهمّ است، و اگر چه این کار، سابقه‌ای چندین ساله دارد ولی نوپا و جدید شمرده می‌شود، و چنانچه این حوزه‌ها تشکیل نمی‌شد، خیل عظیم بانوان از یادگیری معارف ناب اسلامی محروم می‌ماندند.

ایشان در ادامه، با اشاره به نظر اسلام درباره علم‌آموزی زنان و مردان فرمودند: قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم‌السلام، علم‌آموزی و کسب معرفت صحیح اسلامی را از ضروریات هر مرد و زن مسلمانی دانسته است که همه مردان و زنان، باید عالم به احکام اسلام و معارف راستین دین باشند. قرآن کریم، زن را در ارزش‌های انسانی هم‌ردیف مردان قرار داده است آنجا که می‌فرماید: «إِنَّ الْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتینَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقینَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرینَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعینَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقینَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمینَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاکِرینَ اللَّهَ کَثیراً وَ الذَّاکِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظیماً» یعنی در کمالات اصلی بشر، مرد و زن علی السواء ‌هستند.

مرجع عالیقدر در قسمت دیگری از بیانات خود، با توجّه به انحرافی که توسط برخی در تفسیر مقام زن در اسلام انجام می‌شود، بیان داشتند: متأسّفانه آن‌طور که باید، مقام زن در اسلام تبیین نشده است. اسلام، با دستور به حجاب، عفاف، تربیت فرزند و علم‌آموزی، کرامت واقعی را به زنان اعطا کرده است ولی متأسّفانه برخی با نگاه انحرافی، اندیشه ناب اسلام را در این زمینه منحرف می‌کنند و زنان را به اموری که مخالف فطرت و شرع است هدایت می‌کنند.

آیت الله العظمی صافی در بخش دیگری از توصیه‌های خود به مسئولان حوزه‌های علمیه خواهران فرمودند: شما باید در معرّفی تفسیر صحیح و ناب اندیشه اسلام درباره مقام زن اهتمام کنید و سعی نمایید جلوی این انحرافات که مرد را در مقابل زن و رقیب او در همه امور قرار می‌دهد بگیرید. در اسلام، مرد و زن با هم دعوا و رقابتی در امور ندارند. هر کدام بر حسب فطرت و شرع، باید مشغول وظایف مهمّی شود که خداوند متعال معیّن فرموده است.

ایشان در ادامه، با اشاره به انحطاط بنیان خانواده در مغرب‌زمین، از توجّه ویژه اسلام به خانواده سخن گفتند و افزودند: ارتباط زن و مرد، اهمیت فراوانی دارد که لازم است به آن و ابعاد گوناگونش توجّه شود. الان ببینید مفاسدی که در غرب از عدم مراعات مقتضای فطرت زن پیش آمده است، فاجعه بزرگی پیش آورده که خود اینها اعتراف می‌کنند نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند.

معظّم له، در قسمت دیگری از بیانات خود با توصیه درباره ترویج فرهنگ حجاب و عفاف، غفلت از مقاصد اصیل اسلامی را آسیب‌زا دانسته و فرمودند: باید اموری که در جامعه مربوط به زنان است به خودشان واگذار شود تا مستقلّ باشند و در آن کارهای اختصاصی نیاز به مردان نداشته باشند، تا عفّت و کرامت زن محفوظ بماند.

ایشان در پایان این دیدار، ضمن آرزوی توفیق برای حاضران در جلسه فرمودند: به هر حال در این مسئولیت بزرگی که بر عهده گرفته‌اید، مقصد اصلی که همان پایبندی به احکام و دستورات اسلام است را سرلوحه کارهای خود قرار دهید و در تحصیل رضایت و خشنودی حضرت بقیة‌الله الاعظم عجّل الله تعالی فرجه الشریف گام بردارید.

 

 

 

يكشنبه / 11 بهمن / 1394