جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار معاون تبليغ حوزه:
در عرصه تبليغ جهاني اسلام، عقب نمانيم.

حجت الاسلام و المسلمین نبوی،معاون تبلیغ حوزه علمیه و مسئول آموزش‌های كاربردی حوزه و مدیران مدارس سفیران هدایت، صبح امروز یكشنبه 11/1/87 با حضرت آیت الله العظمی صافی دیدار و گفتگو كرد.

 معظم له در این دیدار ضمن تقدیر از كارهای انجام شده و برنامه‌های طرح هجرت طلاب، انجام این امور را لازم و ضروری دانستند و فرمودند: این آثار و بركاتی كه اكنون نیز ظاهر است از گذشته انجام می‌گرفته و علما و روحانیون در زمان‌های گذشته نیز به امر تبلیغ در مناطق دور دست همت داشتند و فقط صورت این برنامه‌ها با الان متفاوت است.

ایشان با بیان اینكه علمای پیشین جامعیت داشتند افزودند: جامعیت به این معنا كه آن عالمان در هر شهر یا منطقه‌ای كه بودند به همه مسائل آن منطقه اشراف داشتند و در مقابل همه مطالب عرض وجود می‌كردند ولی امروزه لازم است كه علما از مسائل جهان اسلام آگاه باشند و آن را مورد تحلیل و تفسیر قرار دهند.

معظم له با اشاره به تبلیغ و فعالیت‌های وسیع فرق ضاله در داخل و خارج كشور، مسئولیت حوزه را خطیر خواندند و بیان داشتند: حوزه باید به این مسائل حساس باشد و احساس مسئولیت بكند و لازم است شعب و فرق مختلف شناسایی و كشف شوند و جمعی از طلاب با مطالعه كتب فرق و كسب اطلاعات از آنها در مقابل این فرق بایستند و انجام وظیفه كنند.

این مرجع تقلید ریشه و بنیان این فرق را در خارج از كشور دانسته و تصریح كردند: متأسفانه بیشتر این فرق از خارج تغذیه می‌شوند و اگر امروز حوزه از تمامی ابزارها جهت تبلیغ و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام استفاده نكند و ما در مقابل این فرقه‌ها به انجام وظیفه نپردازیم در مقابل خداوند متعال و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مسئول هستیم.

معظم له با ذكر نكته‌ای از كتب درسی كه سعی در القای مطلبی خرافه به دانش‌آموزان داشت، و اصلاح آن توسط یك معلم وظیفه‌شناس فرمودند: از وظایف اولیه روحانیون است كه بدانند در دنیا چه خبر است و از تمامی مسائل دنیای اسلام؛ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مطلع باشند و متوجه باشند كه قلم‌هایی مسموم مبادا در كتب درسی عقاید و نظرات خود را به دانش آموزان تحمیل كنند.

ایشان در ادامه افزودند: باید در حوزه، هیئتی صالح و متخصص به امر نظارت بر كتب و مطبوعات مشغول باشند و نكات منفی، خرافی و خلاف مقدسات و شرع را متذكر شوند تا كسی در صدد و اندیشه منحرف كردن جوانان نباشد.

 حضرت آیت الله العظمی صافی، با اشاره به این نكته كه « در عصر امروز هر شخص، مكتب یا فرقه‌ای در صدد ارائه خود به جهان و اطرافیان است و در این راه از همه امكانات امروزی استفاده می‌كند و به تبلیغ خویش می‌پردازد»، بیان داشتند: دنیای امروز دنیای تبلیغ است و تأثیر تبلیغ بیشتر از لشگركشی و بمب اتم است و دولت‌های استعمارگر با تبلیغ، سیاست‌های استعماری خود را به پیش می‌برند و در این راه هرچه می‌توانند هزینه می‌كنند.

ایشان حیات و زندگی یك جامعه را وابسته به تبلیغ دانستند و تصریح كردند: نباید ما در این عرصه و میدان بزرگ جهانی در تبلیغ و ابلاغ اسلام به جهانیان عقب بمانیم؛ نباید غافل باشیم كه این غفلت برای حوزه مناسب نیست و ما مسئولیم.

معظم له با اشاره به آیه‌ای از قرآن كریم فرمودند: بلاغ مبین برعهده‌ی ماست و ما باید در تبلیغ دین مبین اسلام كم نگذاریم و به قول آیت الله بروجردی انذار و تبلیغ، محدود به زمان رسول اكرم و ائمه طاهرین علیهم السلام نبوده است و باید تا روز قیامت این امر انجام شود.

این مرجع تقلید با تشویق آموزش طلاب به قرآن و روایات اهل بیت افزودند: سرمایه منبر دو چیز است یكی قرآن و دیگری روایات و اگر كسی اینها را از حفظ داشته باشد دیگر نیاز به چیزی ندارد.

حضرت آیت الله العظمی صافی با اشاره به یك گزارش تحقیقی  فرمودند:  مكرر تذكر داده‌ام كه كنترل موالید برای جامعه اسلامی و شیعی ما خطرناك است و این همان آسیبی است كه كشور مصر را ظرف 20 سال آینده كشوری مسیحی خواهد كرد.

ایشان با اشاره به رواج بعضی از خرافات مانند چهارشنبه سوری در جامعه بیان داشتند: بعضی‌ها با تبلیغ خرافات، سعی می‌كنند مسأله مسلمانی و هویت اسلامی مسلمانان را تضعیف كنند. اگر بنا باشد به گذشته برگردیم و كارهایی كه آنها انجام می‌دادند انجام دهیم، عقب می‌مانیم.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام و المسلمین نبوی، معاون تبلیغ حوزه، گزارشی از روند فعالیت ها و برنامه‌های  این معاونت را به استحضار معظم له رساند.


حجت الاسلام و المسلمین نبوی، معاون

يكشنبه / 11 فروردين / 1387