شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار گروهي از جوانان :
اسلام را بشناسيم و بشناسانيم.

صبح روز پنج‌شنبه 29/1/87 گروهی از جوانان از دانشگاه مفید، دانشگاه ادیان و مذاهب و گروهی از محققین از سازمان ملی جوانان با حضرت آیت الله العظمی صافی دیدار كردند.

دراین دیدار معظم له با اشاره به اینكه جوانان آینده ساز ایران اسلامی هستند فرمودند: توقع از نسل جوان و دانشجویان بیشتر از دیگر اقشار جامعه است تا خود را بسازند و با كسب معرفت و تحصیل معارف اهل بیت علیهم السلام به اسلام خدمت كنند.

ایشان با اشاره به دنیای كنونی كه مملو از فرق و ادیان مختلف است و بیشتر آنها ملتزم به خرافات هستند و مبنای حقیقی ندارند، تصریح كردند: این فرق و ادیانی كه همه باطل و خرافی هستند در این عصر و زمان به حركت و تكاپو افتاده‌اند؛ فعالیت و تبلیغ می‌كنند و ما كه دارای چنین معارف عمیقی در نهج البلاغه، صحیفیه سجادیه و … هستیم باید در جهت آموزش معرفت و بالا بردن عقلانیت بشر بیشتر تلاش كنیم.

این مرجع تقلید با بیان خاطره‌ای از آیت الله بروجردی، كه در جواب سوال رئیس مجمع جهانی مبارزه با الكل، كه پرسیده بود چرا اسلام شرب خمر را تحریم كرده است جواب آیت الله بروجردی را اینچنین بیان فرمودند: چون افتخار و امتیاز انسان نسبت به سایر انواع حیوانات به عقل و قوای ممیزه و مُدركه است پس چیزی كه عقل را از بین ببرد و موجب زوال عقل و درك و شعور آدمی باشد باید حرام باشد.

معظم له در ادامه افزودند: بشر همه معارف اسلامی را درك می‌كند. آنچه را كه اسلام ممنوع كرده است قبح آن را بشر درك می‌كند و آنچه را كه اسلام تشویق كرده است حُسن آن را انسان می‌فهمد.

ایشان دنیا را تشنه معارف اسلامی دانستند و خاطرنشان كردند: همه كسانی كه ایمان نمی‌آورند اگر غرض نداشته باشند، اگر بشنوند و بفهمند دعوت دین را بی‌اختیار قبول می‌كنند و ایمان می‌‌آورند.

حضرت آیت الله العظمی صافی با تلاوت آیه « فاقم وجهك للدین حنیفاً …» فرمودند:‌آیات قرآن هر كدام در جای خود در نهایت فصاحت و بلاغت است وخداوند را شاكریم كه ما چنین مكتبی داریم. باید اولا در مقام شناسایی این مكتب برآییم و معرفت و عقلانیت خود را نسبت به این مكتب تكمیل كنیم و سپس، این مكتب والا و عظیم را به دنیا معرفی كنیم.

ایشان با اشاره به روایتی از رسول اكرم كه شعب دین اسلام را هفتاد فرقه دانسته‌اند، مذهب شیعه اثنی عشری را تنها دین نجات یافته خواندند و فرمودند: دراین مكتب با وجود نهج البلاغه و ادعیه‌ كه به دست ما رسیده است، چیزی كم نداریم و در همه رشته‌ها مطالب كافی وجود دارد؛ ما باید هدف خود را در تحقیق، تحصیل و درهر جهتی كه هست برای خدا قرار دهیم و برای خدا عمل كنیم.

معظم له خطاب به جوانانی كه در این دیدار حضور داشتند، فرمودند: ما امروز به جوانانی نیازمندیم كه ملتزم به سنت‌های حقیقی اسلامی و عقلانی باشند و در مقابل گرایش‌های متفاوتی كه دیده می‌شود ایستادگی و مقاومت نشان دهند.

ایشان با ابراز تأسف از بعضی حاكمان كشورهای اسلامی كه خود را مسلمان می‌دانند ولی به سنت‌های اسلامی پایبند نیستند، ادامه دادند: ما باید متعهد به هویت اسلامی بوده و قاطعیت داشته باشیم تا هویت اسلامیمان حفظ شود و نگذاریم هویت اسلامی جامعه مخدوش و ضعیف شود. ما باید این امتیازات را حفظ كنیم و به مسلمان بودن خویش افتخار كنیم.

پنجشنبه / 29 فروردين / 1387