جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
توصيه‌هاي حضرت آيت الله العظمي صافي به طلاب:
كمال حقيقي به دانش‌اندوزي است.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح امروز پنج‌شنبه 12/2/87 در دیدار گروهی از طلاب و اساتید مدرسه علمیه فاطمی با ایشان، با اشاره به هفته معلم، به شأن و منزلت علم و دانش در آیات و روایات اشاره كردند و طلاب را به فراگیری علوم از سرچشمه‌ی علم، یعنی مكتب اهل بیت علیهم السلام، فراخواندند.

در این دیدار معظم له، بر اهمیت علم از منظر اسلام تاكید كرده وفرمودند: ملاك و معیار اسلام، علم و معرفت است و هر كه در علم و معرفت پیش باشد به خداوند مقرب‌تر است.

ایشان با یادآوری این نكته كه همه اعمال و عبادات باید در قالب دستورات دینی صورت گیرد افزودند: البته روح تمام عبادات، علم و معرفت است.

معظم له با استشهاد به آیه «لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَى الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَكِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِینٍ »، فرمودند: خداوند در این آیه بر بشر منت‌هایی را بیان می‌دارد؛ از جمله اینكه رسولی از میان خودشان برگزیده، و آنها را به كتاب و حكمت تعلیم داده است و مهم‌تر از همه اینكه در این آیه هدف از بعثت انبیاء را علم و معرفت دانسته است.

این مرجع تقلید ادامه دادند: ائمه طاهرین علیهم السلام تأكید بسیار داشتند كه اصحابشان در مقام كسب علم و معرفت باشند و عبادت خدا در تحصیل علم و كسب معرفت است. هر مقام معنوی و مراتب كمال حقیقی را كه بخواهید باید در طلب علم باشید وغیر از این هیچ كمال حقیقی برای انسان متصور نیست.

حضرت آیت الله العظمی صافی با اشاره به روایت تخلقوا باخلاق الله فرمودند: دو خُلق بزرگ خداوند كه سایر صفات جمالیه و جلالیه الهیّه به آن برمی‌گردد علم و قدرت است و هر چه انسان در این دو صفت به پیش برود به خداوند نزدیك تر شده و به اخلاق خدایی بهتر و زیادتر تخلق پیدا كرده است

این مرجع تقلید، با اشاره به  وضعیت ارتباطات و تبلیغات در عصر حاضر، آسیب شناسی جامعه را از وظایف طلاب وروحانیون دانسته وفرمودند: در شرایطی كه در عصر حاضر، فرق ضاله در جهان رو به گسترش است و به مدد تكنولوژی همه به راحتی می‌توانند خود را عرضه و تبلیغ كنند، مسئولیت سنگینی بر عهده طلاب است تا ضمن شبهه شناسی ، در صدد رفع شبهات بر آیند.

ایشان با اشاره به غنای آثار عالمان بزرگ اسلامی در حوزه‌های مختلف علوم دینی، نقش این تالیفات را در شكوفایی و نوآوری پژوهش‌های حوزوی، یادآور گردیده و فرمودند: شكوفایی استعداد طلاب جوان در مطالعه عمیق كتاب‌های ارزشمندی است كه از بزرگان  به جای مانده  و سیر دقیق در آیات و روایات و میراث سلف صالح، اساس نو آوری در پژوهش‌های حوزوی است.

معظم له به كتاب‌های بزرگان و علمای دینی اشاره كردند و فرمودند: كتاب‌های عظیمی كه فقط برای مطالعه آنها عمری را باید صرف كرد، جز به خلوص نیت نویسنده این كتاب به رشته تحریر نیامده است؛ بزرگانی كه صفت علم و فضیلت علم را افضل فضایل می‌دانستند و افضل قربات را این می‌دانستند كه علوم اهل بیت علیهم السلام را فرا بگیرند و به مردم برسانند.

این مرجع تقلید با ذكر روایتی، به خطراتی كه در كمین عالمان هستند، اشاره كرده و افزودند: علم دو عالم برای جامعه ، مخاطره انگیز است: عالمی كه بی‌عمل باشد و عالمی كه عقلش از علمش كمتر باشد. عالم باید عقل، درایت، فهم، بصیرت، حُسن سلیقه و استقامت داشته باشد تا بتواند علوم را دریافت كند.

حضرت آیت الله العظمی صافی در پایان، طلاب را به تقویت هرچه بیشتر اخلاق عملی و محاسبه نفس، توصیه فرمودند.///

 

 

پنجشنبه / 12 ارديبهشت / 1387