جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
توصیه‌های آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری.

* جامعه اسلامی باید در مسأله علم از همه ملل دنیا جلوتر باشد.

* علم و اخلاق دو رکن اساسی در دانشگاه‌ها است و پیشرفت بدون وجود یکی از آنها امکان ندارد.

* در انتخاب اساتید دانشگاه‌ها حساسیت بیشتری نشان دهید.

* دانشگاه‌ها محلّ انسان‌سازی بر اساس معیارهای حیات طیّبه قرآنی باشد.

* حوزه و دانشگاه، دو عنوان و نام برای یک هدف اصلی و آن هم جلب رضای الهی و عمل به احکام اسلام عزیز است.

 

 

صبح امروز سه شنبه 4 خردادماه 1395، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آقای دکتر فرهادی به همراه معاونان خود، با حضور در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار و از توصیه‌های معظم له بهره‌مند شدند.

مرجع عالیقدر با تقدیر و تشکّر از ایشان و همکارانشان، با اشاره به اهمیت دو صفت علم و قدرت در اسلام فرمودند: خداوند متعال متّصف به دو صفت والای علم و قدرت است، و انبیای الهی و ائمه علیهم‌السلام هم به این دو صفت متخلّق بودند؛ لذا امّت اسلامی و جامعه مسلمان هم باید به این دو صفت آراسته باشد؛ که اگر هر دو صفت، ‌یعنی علم و توانایی و یا یکی از آن دو نباشد، امکان پیشرفت نیست و آن جامعه ضعیف خواهد بود، البته قدرتی که بر اساس فهم، شعور و بینش و درک همه مصالح باشد.

معظّم له، در قسمت دیگری از بیانات خود، با اشاره به تأکید آیات و روایات شریفه بر علم‌آموزی افزودند: اسلام به همه ما توصیه می‌کند که در مسأله علم از همه ملل دنیا، جلوتر باشیم و نباید عقب بمانیم. باید طوری پیشرفت کنیم که حرف اوّل را امّت اسلام بزند، و همه برای علم‌آموزی و کسب معارف و دانش به مسلمانان رجوع نمایند، همان‌طور که از بدو اسلام اینگونه بود و مسلمانان در همه علوم جلوتر و برتر از دیگر امّت‌ها بودند.

ایشان، در بخش دیگری از توصیه‌های خود، جامعه جاهل را جامعه‌ای ضعیف شمرده و بیان داشتند: اگر مردم جاهل بمانند و جامعه رو به جهالت و ظلمت باشد، از بدترین بدبختی‌ها است و بر عکس، هر چه جامعه بیشتر به طرف علم برود، باعث فخر و برتری آن خواهد بود. مسأله‌ای که اسلام روی آن تأکید کرده‌ است، این‌که همه مردم باید عالم و دانشمند باشند و بفهمند و بدانند.

در نهج البلاغة از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام نقل شده است که می‌فرمایند: «العُلَماء بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهرُ؛ أعیَانُهُم مَفقُودَة و أمثَالُهُم فِی القُلوبِ موجُودَة»؛ منظور از علماء همه کسانی است که به صفت علم و دانش، متخلّق هستند و نام و یاد و ذکر دانشمندان، همیشه ماندگار و باقی است.

یا در روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله علیه و آله در ثواب نشستن در مجلس علم آمده است که «وَ الْجُلُوسُ سَاعَةً عِنْدَ مُذَاکَرَةِ الْعِلْمِ أَحَبُّ إِلَى اللهِ مِنْ أَلْفِ غَزْوَةٍ» یعنی یک ساعت علم‌آموزی نزد خداوند برتر و گرامی‌تر از شرکت در هزار غزوه است.

ما اگر بخواهیم دستورات و راهنمایی‌های قرآن مجید و روایات شریفه را در ای موضوع بیان کنیم باید ساعت‌ها بنشینیم و بگوییم، و از همه اینها فهمیده می‌َشود که اسلام علم را می‌خواهد و حتی نمی‌خواهد ذرّه‌ای جهالت در جامعه باشد.

مرجع عالیقدر، هدف از تشکیل دانشگاه‌ها را انسان‌سازی دانسته و افزودند: دانشگاه‌ها باید محلّ انسان‌سازی به معنای واقعی و بر اساس معیارهای حیات طیّبه قرآنی باشد که در نتیجه افرادی را تحویل جامعه اسلامی دهد که خدمتگزار دین و مردم باشند.

 

معظّم له در قسمت دیگری از بیانات خود، علم و اخلاق را دو رکن اساسی دانشگاه‌ها دانسته و فرمودند: دانشگاه‌ها و دانشجویان عزیز ما در همه رشته‌هایی که اشتغال به آن دارند، باید اهتمام نمایند هم از جنبه‌های دینی و هم از جنبه‌های علمی پیشرفت کنند و اگر در هر کدام عقب بمانند، اسباب گرفتاری می‌شود.

آیت الله العظمی صافی، بخش دیگری از بیانات خود را به ویژگی‌های اساتید دانشگاه اختصاص داده و افزودند: در انتخاب اساتید، حساسیت بیشتری داشته باشید. هر چه درجه علمیّت و ایمان و اعتقاد به خداوند، در اساتید عزیز ما بیشتر باشد، دانشگاه‌های ما و جامعه موفّق‌تر خواهد بودند.

ایشان در ادامه، حوزه و دانشگاه را دو عنوان و نام برای یک هدف دانسته و فرمودند: هدف اصلی همه نهادها و ارکان جامعه اسلامی، جلب رضای الهی و عمل به احکام اسلام عزیز است؛ حال می‌خواهد تحت عنوان حوزه باشد یا دانشگاه. همه ما در این جهت اصلی اشتراک داریم و باید به دنبال عمل به وظایف شرعیه و جلب رضایت خداوند متعال باشیم؛ و اگر در این مسیر حرکت کنیم، اول کسی که خوشحال می‌شوند وجود مبارک حضرت ولیّ‌عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌‌باشند و اوّل کسی هم که از کاستی‌ها و نقص‌ها ناراحت می‌شوند وجود آن حضرت هستند.

مرجع عالیقدر ، درپایان این دیدار، ضمن آرزوی توفیقات بیشتر برای وزیر علوم و همکارانشان، فرمودند: مسئولیتی که بر عهده شما گذارده شده است بسیار مهمّ و سنگین، و دارای اجر و ثواب بسیار است. ان‌شاء الله بتوانید با عمل به وظایف شرعی در این مسیر، موجبات عزّت و عظمت جامعه‌ی اسلامی را فراهم نمایید.

سه شنبه / 4 خرداد / 1395