پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیة الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف:
ننگ فاجعه منا برای آل سعود، در تاریخ ثبت خواهد شد./خانواده‌های شهدای منا با دفاع از دین و ولایت اهل بیت علیهم‌السلام، راه عزیزان خود را ادامه دهند.
بیانات معظم له در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای منا

 

صبح روز پنج‌شنبه 18 شهریور ماه 1395، رییس سازمان حج و زیارت، و مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم، به همراه جمعی از خانواده‌های شهدای منا، با حضور در بیت مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار آقای اوحدی رییس سازمان حج و زیارت، و سردار هاشمی مدیر کل بنیاد شهید استان قم، گزارشی در مورد ابعاد فاجعه منا و واکنش بین المللی آن ارائه دادند.

* فاجعه‌ای بزرگ در تاریخ

معظّم له نیز با ابراز همدردی با خانواده‌های معظّم شهدای منا، این واقعه را فاجعه‌ای بزرگ نامیده و فرمودند: فاجعه منا، درد و مصیبت عظیمی بود که ظلم بزرگی را بر مسلمانان وارد کرد و موجب تأسّف و تألّم همه مسلمانان شد. بدانید ننگ این فاجعه دردناک در تاریخ آل سعود، ثبت و ضبط خواهد شد.

* مقام شهدای منا

ایشان در ادامه، با اشاره به مقام والای شهدای منا فرمودند: طبق آیه شریفه «وَ مَنْ یخْرُجْ مِنْ بَیتِهِ مُهَاجِراً إِلَى اللهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللهِ»، اجر و ثواب این کار فقط با خداست. اگر مسأله‌ای هم اجر آن بر خدا باشد، انسان در برابر عظمت آن چه می‌تواند بگوید؟ این عزیزانی که بر اثر این ظلم فراموش‌نشدنی در آنجا به شهادت رسیدند،‌ آن قدر مقامشان بالاست که واقعاً لسان ما از بیان آن قاصر و کوتاه است.

* سکوت مدّعیان حقوق بشر دروغین

مرجع عالیقدر در قسمت دیگری از بیانات خود، با ابراز تأسف از رفتار سازمان‌های بین المللی درباره این واقعه بیان کردند: واقعاً این برای همه سؤال است که چرا با این همه ظلمی که در واقعه منا اتفاق افتاد، کسی در دنیا حرفی نزد؟ چرا سازمان‌های دفاع از حقوق بشر سکوت کردند؟! چرا سازمان ملل در برابر این فاجعه غمبار واکنشی نشان نداد؟! باید در برابر این همه کشته و مجروح، و این وضع دردناکی که به وجود آوردند، اینها عکس‌العمل انسانی از خود نشان می‌دادند، که متأسفانه این طور نشد.

* عداوتی دیرینه

معظّم له در بخش دیگری از این دیدار، این عداوت ناصبی‌ها را عداوت دیرینه خواندند، و فرمودند: البته این نواصب، همان‌طور که در زمان امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام با آن بزرگوار دشمنی داشتند، امروز هم با پیروان و دوستداران ایشان دشمنی دارند، و در این قضیه، عداوت خویش را نشان دادند.

* داعش، مایه سرافکندگی مسلمانان

آیت الله العظمی صافی در قسمت دیگری از سخنان خود، با اشاره به جنایات گروه داعش، فرمودند: امروز اینها از گروهی که همه مردم بخصوص کودک‌ها را به نام اسلام می‌کشد، و واقعاً مایه سرافکندگی مسلمانان شده‌اند، حمایت می‌کنند. داعش امروز با رفتار خشن و دور از انسانیت، زشت‌ترین رفتارها را به نام اسلام انجام می‌دهد. همه باید بدانند که این گروه‌ها هیچ بویی از اسلام نبرده‌اند و مرتبط با آن نیستند.

* ادامه‌دهنده راه شهدای منا باشید

ایشان در قسمت پایانی دیدار، با ابراز همدردی مجدّد با خانواده‌های محترم شهدای منا فرمودند: حقیر خود را در این غم بزرگ و مصیبت دردناک شریک می‌دانم. شما خانواده معظّم شهدای منا با این همه صدمات و رنج، بدانید که باید به این جایگاه و مقامی که خداوند به شما داده افتخار کنید. عزیزان شما که در لباس احرام به شهادت رسیدند، جایگاه رفیعی دارند و با اهداف مقدّسی به این سفر معنوی رفته بودند، شما نیز با صبر و عفاف و حجاب خود، در دفاع از دین و ولایت و اهل بیت علیهم‌السلام، ادامه‌دهنده و حافظ ارزش‌های آنان باشید

جمعه / 19 شهريور / 1395