شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار ستاد امر به معروف و نهی از منکر:
ماه محرّم، ماه امر به معروف و نهی از منکر است/زنده‌بودن یک جامعه مرهون احیای این فریضه الهی است.

امروز پنج‌شنبه 27 ذی‌الحجة 1437 مطابق با 8 مهرماه 1395، اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با حضور در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله‌الوارف با ایشان دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار، مسئول این ستاد، گزارشی از برنامه‌های این نهاد، در آستانه هفته امر به معروف و نهی از منکر خبر داد.

 

  • تأکید آیات و روایات بر احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر.

 

معظم له در ابتدای دیدار، با اشاره به آیات و روایات فراوانی که بر این فریضه مهمّ تأکید دارند، فرمودند:

آن‌قدر مسأله امر به معروف و نهی از منکر، دارای اهمیت است که قرآن کریم در آیات متعدّدی به این مهم اشاره دارد، از جمله آیه شریفه « وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ یدْعُونَ إِلَى الْخَیرِ وَیأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَینْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ » یعنی باید در این امّت امر به معروف و نهی از منکر شود، و رستگاران و اهل نجات واقعی، همین آمران به معروف و ناهیان از منکر هستند.

همچنین در روایات، به این موضوع، بسیار اشاره شده است، از جمله کلام گهربار امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه‌السلام که فرمود: « ما اعمّال البِرّ کلّها وَ الجِهاد فی سبیل الله عِندَ الأمرِ بِالمعروفِ و النَّهی عَن المنکر إلّا کنفثة فی بحر لجّی ».

می‌فرماید: تمام اعمال نیک و خیر یک طرف، امر به معروف و نهی از منکر طرف دیگر. همه تعالیم اسلام عزیز، بر اهمیت این فریضه و نقش آن در پیشبرد اهداف اسلام تأکید دارند.

 

  • قصور و تقصیر در این فریضه، موجب سقوط جامعه خواهد شد.

 

ایشان در قسمت دیگری از توصیه‌های خود به ستاد امر به معروف و نهی از منکر، افزودند: اگر در جامعه‌ای، در اجرای امر به معروف و نهی از منکر کوتاهی شود، همه چیز آن جامعه از دست خواهد رفت، یعنی زنده‌بودن و موفّق‌شدن یک جامعه، دائر مدار این است که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه زنده باشد، و مردم و مسئولان به وظیفه خود در قبال این فریضه الهی عمل کنند.

 

  • ماهیّت نهضت امام حسین (علیه‌السلام)، احیای این واجب الهی بود.

 

مرجع عالیقدر در بخش دیگری از بیانات خود، با اشاره به نزدیک‌شدن ایام محرّم، و عزای سید و سالار شهیدان حضرت ابی‌عبدالله الحسین (علیه‌السلام)، بیان کردند: در این روزهایی که به ماه محرم نزدیک می‌شویم باید انسان ملاحظه و تأمل کند تا متوجّه ‌شود که این ماه بزرگ، ماه  امر به معروف و نهی از منکر است. ببینید در زیات حضرت سید الشهدا (علیه السلام) می‌خوانیم: « أشهد أنّک أمرت بالمعروف و نهیت عن المنکر » اصلاً ماهیت قیام آن حضرت، احیای امر به معروف و نهی از منکر بود.

آن حضرت با نهضت عظیمی که انجام دادند، به همه اعلام نمودند که در جامعه اسلامی، همه باید خود را موظّف بدانند به فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر پایبند بوده، و مخصوصاً کسانی که مصادر امور هستند، و مردم، بیشتر حرفشان را می‌شنوند، باید بیشتر به امر به معروف، و نهی از منکر اهتمام داشته باشند.

 

  • در مقابل حر‌مت شکنی در قم، همه نهی از منکر کنند.

 

آیت الله العظمی صافی در قسمت دیگری از سخنان خود، با ابراز تأسف شدید، به حرمت‌شکنی اخیر در شهر مقدّس قم اشاره کرده، و فرمودند: نمی‌دانم متوجّه خبر تأسّف باری که در قم انجام دادند شدید یا نه؟ صبح در روزنامه خواندم و گریه کردم. این چه وضعی است که اداره ارشاد شهر مقدّس قم، کنسرت موسیقی آن هم با بیت المال مسلمین برگزار کند و مروّج بی‌دینی شود. خدا شاهد است از وقتی این خبر را خواندم بسیار ناراحت شدم و نمی‌توانم صحبت کنم. آخر رواج این منکرات آن هم در قم چه معنایی دارد؟ بعد هم روزنامه‌ها بیایند و بنویسند که اولین کنسرت موسیقی در قم برگزار شد. همه باید اعتراض، و نهی از منکر کنند. باید جلوی این فسادها را گرفت.

 

  • حلّ مشکلات مرهون احیای امر به معروف و نهی از منکر است.

 

ایشان در بخش دیگری از توصیه‌های خود، فرمودند: اگر بتوانید این فریضه مهمّ و حیاتی را آنچنان که شایسته است و خدا و پیغمبر می‌خواهند در جامعه پیاده کنید، یقیناً نواقصی که در کارهای دیگر داشته باشیم، اصلاح می‌شود. اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باشد، علامت قوّت دین در مملکت است، و مطمئن باشید باعث خوشحالی حضرت ولیّ‌عصر عجل لله تعالی فرجه الشریف خواهد شد. هر کس امر به معروفی کند اول کسی که خوشحال می‌شوند وجود مبارک آن حضرت است، و اگر در این زمینه کوتاهی هم بشود، آن حضرت واقعاً متأثر می‌شوند.

 

  • امر به معروف, وظیفه همگانی است.

 

معظّم له در قسمت پایانی این دیدار، خطاب به همه مردم و مسئولان بیان کردند: این فریضه، نه تنها وظیفه یک گروه خاص یا مسئولان، بلکه وظیفه همگانی است. همه باید به دستور آیه شریفه « کونوا قوّامین لله » عمل کنیم، و در احیای این واجب بزرگ تلاش نماییم. باید نسبت به مسائل مختلف روز جامعه مخصوصاً وضعیت حجاب، همه برای خدا و جلب رضایت امام زمان ارواح العالمین له الفداء، امر به معروف و نهی از منکر کنند.

بنده دعا می‌کنم خداوند متعال روز به روز بر عزّت اسلام و نظام اسلامی بیفزاید، و همه را نسبت به ادای وظایف شرعیه خود مخصوصاً این فریضه بزرگ موفَق بدارد ان‌شاء الله.

پنجشنبه / 8 مهر / 1395