پنجشنبه: 1403/02/6
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار ستاد بزرگداشت دهه كرامت:
نبايد مجالس جشن و سرور اهل بيت با موسييقي و لهو و لعب آلوده شود.

حضرت آیت الله العظمی صافی چهارشنبه 8/8/87 اعضای ستاد بزرگداشت دهه كرامت استان قم را به حضور پذیرفتند.

در این دیدار معظم له به اهمیت تجلیل و تكریم اهل بیت علیهم السلام اشاره كردند و فرمودند: نه تنها هر شیعه بلكه هر مسلمانی باید در مقام تجلیل از اهل بیت علیهم السلام باشد و نشان بدهد كه اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را دوست دارد.

ایشان با ذكر اینكه یكی از سوالات روز قیامت قبول ولایت اهل بیت است، افزودند: باید ثابت كنیم كه ولایت اهل بیت علیه السلام را داریم و از شعب مهم این دوستی و ولایت اهل بیت، تجلیل و تعظیم از اهل بیت علیهم السلام است؛ مخصوصاً مردم قم كه باید در مقام تكریم از ساحت مقدسه كریمه اهل بیت سلام الله علیها باشند.

معظم له ادامه دادند: باید به گونه‌ای به تعظیم از این كریمه اهل بیت برخاست كه همه مردم متوجه باشند كه این یك شعار است؛ شعار دین و مذهب است كه باید با اهمیت و جلوه‌ای خاص اظهار شود، و باید كه در ابراز این شعار اهتمام داشته باشند.

ایشان ذكر نسب این بانوی بزرگوار در زیارت‌نامه آن حضرت را خاطرنشان كردند و بیان داشتند: غرض از بیان این نسب این است كه شما یادگار آن بزرگواران هستید و در وجود شما آثار، مقام و كرامات امامان وجود دارد و ما این مقامات و معجزات و علومی كه در وجود شما است درك می‌كنیم.

مرجع تقلید شیعیان، آثار و بركات حضور حرم مطهر فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم را برای شیعه و عالم تشیع بسیار فراوان دانستند و تصریح كردند: در دنیای اسلام بجز یك مقطع كوتاهی كه كوفه شهر علم بود، قم در طول قرون و اعصار همیشه مركز علم و مركز محدثین بوده است و گاهی عدد محدثین قم را آنچنان زیاد نقل كرده‌اند كه تعجب همگان را برمی‌انگیزد و تصور می‌شود كه همه مردم قم محدث بودند و در علوم اهل بیت وارد بوده‌اند.

حضرت آیت الله العظمی صافی حضور بزرگان و امامزادگان بسیار در قم را ناشی از محیط شیعی این شهر خواندند و اظهار داشتند: قم شهری بوده است هویت شیعی و مذهبی داشته است و كسانی كه می‌خواستند از خطر نواصب در امان باشند به اینجا می‌آمدند.

معظم له بسیاری از بزرگان قم را گمنام دانستند كه باید به مردم معرفی شوند و افزودند:مگر چند نفر مانند زكریا بن آدم داریم؟ كسی كه از مكه تا مدینه با امام رضا علیه السلام هم كجاوه بوده است. این آدم عادی نبود و هیچ جای دیگر مانند این شخص نداریم.

ایشان با اشاره به آثار و تألیفات گرانسنگی كه از علماء و محدثین قمی در دسترس همگان قرار دارد، فرمودند: اگر این بزرگواران نبودند بسیاری از علوم اهل بیت علیهم السلام ناشناخته می‌ماند و روش و مكتب شیعه توسط این بزرگواران گسترش پیدا كرد.

معظم له با اشاره به سابقه دینی و مذهبی قم فرمودند: اگر آدم فاسقی به قم می‌آمد، از قم بیرونش می‌كردند و نمی‌گذاشتند كه محیط قم آلوده شود و قداست قم از بین برود؛ باید همان حیات مذهبی كه مردم قم در زمان گذشته داشتند ادامه پیدا كنند

ایشان ادامه دادند: باید در این برنامه‌ها مردم را متوجه دین كنید و برنامه‌ها كاملاٌ دینی باشد؛ موسیقی و لهو و لعب، مناهی و ملاهی نباشد و نهادهایی چون صدا و سیما و ادارات و روزنامه‌ها نیز بدانند كه قم غیر از جاهای دیگر است و برنامه‌هایی كه اجرا می‌كنند باید دینی خالص باشد.

مرجع تقلید شیعیان ضمن توصیه به استفاده صحیح از فن‌اوری و تكنولوژی روز جهت ارتباطات و گسترش علوم اسلامی بیان داشتند: ما باید بتوانیم كه فضایل و كرامات اهل بیت علیهم السلام را به دنیا برسانیم و در همه جا معارف و آموزه‌های دینی را ارائه كنیم.

معظم له با اشاره به حضور گسترده مردم به مناسبت‌های مختلف در قم و توجه به مراكز مذهبی قم چون حرم مطهر و مسجد مقدس جمكران، فرمودند: توجه مردم به شهر قم كاری نبوده كه توسط ما صورت گرفته باشد، یك امر معنوی است و امام زمان قلوب مردم را متوجه قم كرده است و حالا كه اینجوری شده است باید كه از این فرصت استفاده كنیم.

ایشان ادامه دادند: كسانی كه در قم به زائرین خدمت می‌كنند باید جوری باشندكه كسانی كه به قم می‌آیند پیام‌های معنوی قم را با خود ببرند و از قم و مردم قم تعریف كنند و قم یك الگو برای دیگر شهر‌ها باشد.

چهارشنبه / 8 آبان / 1387