شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار گروه‌هاي مختلف مردم:
اگر در جامعه احكام ديني حاكم باشد، همه از منافع آن بهره‌مند خواهند شد.

صبح روز پنج‌شنبه، 9/8/87 گروه‌های مختلف از فرهیختگان، دانشجویان و دانش‌آموزان، با حضور در دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی با معظم له دیدار كردند.

در این دیدار حضرت آیت الله العظمی صافی با تبریك اعیاد فرخنده ماه ذیقعده و دهه كرامت به همه شیعیان جهان فرمودند: امیدوارم كه همه از بركات این اعیاد بهره‌مند باشیم و سعی كنیم كه روز به روز بر عظمت اسلام و مكتب تشیع و ولایت اهل بیت علیهم السلام در جهان بیافزاییم و پرچم پرافتخار مكتب تشیع در عالم همیشه در اهتزاز باشد.

معظم له با اشاره به آیه قرآن كریم، نژاد و قوم را مایه برتری و امتیاز ندانستند و افزودند: فقط كسانی در نزد خدا گرامی‌تر و عزیز‌تر هستند كه پرهیزگارتر باشد و هركس در این میدان جلوتر باشد، به خداوند نزدیكتر است بنابراین باید برای خودسازی و كسب این ملاك برتری تلاش كنیم و به گونه‌ای رفتار كنیم كه آینده حسرت و پشیمانی نداشته‌ باشیم.

ایشان به وجه مشترك همه گرو‌ه‌های توحیدی كه همانا ایمان و عقیده به خدا و نبوت حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم است اشاره كردند و بیان داشتند:  چه مرد و چه زن در این میدان و مسابقه‌ی حقیقی كه میدان انسانیت، معنویت، تقرب به خدا و میدان اخلاق الهی است جلو بروند و پیش بروند و هركس در این میدان گوی سبقت را برده باشد، به خداوند نزدیكتر است.

مرجع تقلید شیعیان با استشهاد به آیه‌ای از قرآن كه می‌فرماید:« حیات طیبه و پاكیزه متعلق به كسانی است كه ایمان به خدا داشته باشند و عمل صالح انجام می دهند » ادامه دادند: در این میدان هر كسی كه بیشتر تواضع داشته باشد، قناعت كند، نسبت به بندگان خدا مهربان باشد، در مقام قضای حوائج دیگران باشد و برای عزت دین و مسلمانان تلاش كند، به خداوند مقرب‌تر است.

معظم له افزودند: باید خودمان را بسازیم و جوری عمل كنیم كه مورد رضای خداوند متعال باشد و در آینده پشیمانی و ندامتی حاصل نشود.

حضرت آیت الله العظمی صافی، ضمن توصیه همگانی به تدبر در آیات قرآنی بویژه آیاتی كه پیرامون معاد و قیامت است، تصریح كردند: متأسفانه آیات قرآن مورد غفلت واقع شده است و ما نمی‌خوانیم و یا اگر می‌خوانیم در معنای آیات تدبر و تفكر نمی‌كنیم.

ایشان رعایت و احترام مسائل و احكام دین را در جامعه خاطرنشان كردند و افزودند: اگر اقتصاد و نظام جامعه براساس حاكمیت دین باشد، منفعت آن برای همه است. و اگر خدایی نكرده در این اجتماع كسی رعایت این احكام را نكند همه ضرر خواهند كرد.

معظم له با ضروری دانستن عمل به احكام و آموزه‌های دینی و رعایت امر به معروف و نهی از منكر در جامعه، به روایتی از رسول گرامی اسلام كه مثل جامعه را به كشتی تشبیه نموده بودند اشاره كردند و ادامه دادند: حالا اگر كسی بخواهد در این كشتی فقط جای خودش را سوراخ كند پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید اگر جلوی این فرد را بگیرند، همه نجات پیدا می‌كنند و اگر نتوانند جلوی آن را بگیرند، همه غرق می‌شوند.

مرجع تقلید شیعیان سوراخ كردن جای خود در كشتی را، كج فهمی از مفهوم آزادی دانستند و افزودند: یك نفر در جامعه كه كار بد می‌كند نه فقط به خودش بلكه به دیگران هم ضرر می‌رساند و كسانی كه امر به معروف ونهی از منكر می‌كنند، نه فقط او را از این كار باز می‌دارند بلكه از خودشان هم دفع ضرر می‌كنند.

ایشان وجود روایات بسیار در باب نشانه‌های عصر غیبت را نشانه‌های سختی دین‌داری در این زمان خواندند و اظهار داشتند: هجوم‌هایی كه می‌شود برای اینست تا دین مسلمانان را ضعیف كنند، جوان‌های ما را منحرف كنند عفت و حجاب بانوان را از بین ببرند. اینها فتنه‌هایی است كه در عصر غیبت وجود دارد و در روایات ما هشدار داده‌اند و امتحاناتی است كه از ما به عمل می‌آید.

معظم له در پایان ضمن فراخوانی همه مسلمانان به هوشیاری در مقابل فتنه‌ها، آنان را به پایبندی به سنت‌های دینی فراخواندند و افزودند: به مسلمانی خودتان و به اینكه شهادت توحید و رسول اكرم و ولایت اهل بیت را دارید افتخار كنید و به هویت اسلامی خود متعهد و معتقد باشید و به گونه‌ای عمل كنید كه مورد رضای وجود مبارك حضرت ولی عصر ارواحنا فداه قرار بگیرد.

 

پنجشنبه / 9 آبان / 1387