شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار جمع كثيري از سپاهيان:
نيروهاي مسلح قبل از تجهيز به سلاح ظاهري بايد به سلاح معنوي مجهز باشند.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح امروز یكشنبه 10/9/87 گروهی از پرسنل و افسران نیروی زمینی و هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شركت كننده در طرح بصیرت، را به حضور پذیرفتند.

معظم له در این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری طرح بصیرت و دیگر فعالیت فرهنگی در جهت تعمیق مباحث اعتقادی و اسلامی فرمودند: الحمدلله ظهور قدرت نیروهای مسلح ما در دنیا به واسطه همین حركت‌های فرهنگی و خلوص نیتی است كه در عزیزان نیروهای مسلحه وجود دارد، و این پیشرفت و ترقی و تكامل نیروهای نظامی و انتظامی، مایه خوشحالی و افتخار است.

ایشان كیفیت و برنامه‌های اینگونه طرح‌های معرفتی را مهم دانستند و افزودند: اگر تعلیمات و آموزش‌هایی كه داده می‌شود خشك و بی‌محتوی باشد در موقع ضرورت كاری از پیش نخواهد برد، روحیه مقاومت و استقامت از آنها ظاهر نخواهد شد و وقتی كه حوادثی پیش بیاید، عقب‌نشینی و شكست می‌خورند.

معظم له ادامه دادند: اگر قدرت ظاهری توأم با قوت ایمان و ولایت اهل بیت علیهم السلام و مرتبط با وجود مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد، در دنیا این قدرت نظیر ندارد و هیچ قدرتی در دنیا توان مقابله با چنین قدرتی را ندارد.

مرجع تقلید شیعیان با تأكید بر افزایش قدرت و قوت اسلام و مسلمین، بیان داشتند: هرچه بصیرت، آگاهی و بینش در امر دین، خلوص نیت و اهتمام برای حضور مقتدرتر اسلام در دنیا بیشتر باشد و دشمنان از ما مرعوب باشند و بر قدرت ما حساب كنند، این از عبادات و مجاهدات است.

ایشان « بصیر » را یكی از اسماء الحسنای خداوند خواندند و تصریح كردند: هرچه بصیرت افراد بیشتر باشد، تشبه انسان به این اسم و هماهنگی انسان به این اسم بیشتر می‌شود. بصیرت و معرفت هرچه بیشتر باشد، خداشناسی، امام شناسی و بعد از همه اینها خود شناسی انسان بیشتر باشد، انسان متوجه می‌شود كه موجود بسیار ممتازی است كه می‌تواند مراحل بزرگی و بالایی را طی كند و به مراتب بالا خودش را برساند.

حضرت آیت الله العظمی صافی ادامه دادند: انسان بعد از این مراتب متوجه می‌شود كه انسان فقط همین ظاهر نیست، بلكه حقیقت انسان در ارتباط  او با خداوند متعال است، انسان دارای بینش، بصیرت، اخلاق حمیده، صفات پسندیده و ایمان به خداوند متعال است كه می‌تواند رشد و ترقی كند و به كمالات برسد.

معظم له ایمان و معنویت را به مثابه پلیس مخفی در درون انسان دانستند و فرمودند: در خود انسان یك نیروی بازدارنده‌ و حركت بخشی است كه همان ایمان به خدا و احساس مسئولیت و ترس از گناه است كه انسان را هوشیار می‌سازد كه باید خدا را عبادت كند و دستورات الهی را اجرا كند و برای احیای كلمه اسلام و رضایت خاطر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف تلاش كند.

ایشان تقویت نیروی ایمان را در نیروهای مسلح مورد تأكید قرار دادند و افزودند: وقتی درجامعه قوت ایمان بیشتر شد، جامعه قدرتمند می‌شود؛ مخصوصاً‌ وقتی كه در نیروهای مسلح این اتفاق بیافتد كه هم به سلاح ظاهری مجهز باشند و هم سلاح معنوی و دین كه انسان را از معاصی باز دارد.

ایشان با اشاره به روایتی فرق بین مومن و منافق را بازگو كردند و اظهار داشتند: مومن گناه را مثل یك سنگ بزرگی می‌بیند كه بالای سرش است و از خدا می‌ترسد كه مبادا بیافتد و همه چیز از دست برود ولی منافق و كسی كه احساس مسئولیت ندارد، گناه را مثل مگسی می‌بیند كه روی صورتش نشسته است و بلند می‌شود و از همین رو احساس مسئولیت و پشیمانی نمی‌كند و این آدم روح ندارد و مرده است.

معظم له با بیان اینكه گناهكاران ظاهر حیات دنیا و همین امروز را می‌بینند ولی از حقیقت حیات و انسانیت غافل‌اند، ادامه دادند: طبع آدم با بعضی اعمال سازگار نیست، با معاصی نمی‌سازد ولی عبادت و اطاعت با طبع آدم موافق است و انسان‌های گناهكار از عواقب و سوء كارهایشان غافل‌اند و نمی‌دانند كه اعمال آنها در كل عالم اثر دارد.

ایشان به حدیثی از مولای متقیان كه می‌فرماید « زمین از حجت خدا خالی نخواهد ماند یا ظاهر است یا در پرده غیبت » اشاره كردند و افزودند: حیات انسان به وجود امام است و وقتی كه حضرت حجت ظهور می‌كند، همه آثار موت چه موت حقیقی و چه موت معنوی، را از بین می‌برند و مردم همه زنده می‌شوند،‌همه حیات معنوی، معرفت، اخلاق، برادری، رحم و انصاف در عالم محقق می‌شود.

يكشنبه / 10 آذر / 1387