جمعه: 1403/01/10
نسخه مناسب چاپSend by email
توصیه‌های پدرانه مرجع عالیقدر تقلید به طلّاب و فضلاء

صبح پنج‌شنبه 20 مهرماه 1396، جمعی از اساتید و طلاب حوزه‌ علمیّه کرج با حضور در دفتر مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف با ایشان دیدار، و از توصیه‌های دلسوزانه این مرجع عالیقدر بهره‌مند شدند.

معظّم له پس از شنیدن گزارشی از فعالیت‌های این مدارس علمیه فرمودند: من نمی‌توانم حالت شعفی که برای من از حضور اساتید و طلاب عزیز در اینجا فراهم شده، بیان کنم. بسیار مجلس، بزرگ، و با نورانیت است. ان شاء‌الله تعالی همه تحت توجهات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف به مقامات بلند علم و عمل، و خدمت به اسلام و ترویج دین و تعظیم شعائر و خدمت به حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف موفّق و مؤید و منصور باشید. 

ایشان، در قسمتی از توصیه‌های خود، علم‌آموزی را حیات واقعی انسان دانسته و فرمودند: هر چه بخواهیم راجع به فضیلت علم بگوییم و به هر زبانی که بخواهیم بیان کنیم کم است:
لَا فَضْلَ إِلَّا لِأَهْلِ الْعِلْمِ إِنَّهُمْ             عَلَى الْهُدَى لِمَنْ اسْتَهْدَى أَدِلَّاءُ
وَ قِیمَةُ الْمَرْءِ مَا قَدْ كَانَ یُحْسِنُهُ        وَ الْجَاهِلُونَ لِأَهْلِ الْعِلْمِ أَعْدَاءٌ
فَقُمْ بِعِلْمٍ وَ لَا تَبْغِی لَهُ بَدَلًا             فَالنَّاسُ مَوْتَى وَ أَهْلُ الْعِلْمِ أَحْیَاءٌ
خدا می‌داند حیات واقعی، در علم‌آموزی است. قدر خودتان را بدانید که به سمت حیات و زنده‌بودن در حرکت هستید. 

مرجع عالیقدر در بخش دیگری از بیانات خود، آمادگی طلاب در شرایط فعلی دنیا را ضروری دانسته، و افزودند: اینکه در این اوضاع و شرایط و فتنه‌ها، آماده می‌شوید که انجام وظیفه نموده، و امر اهل البیت علیهم السلام را احیاء کنید، افتخار بزرگی برای شما، و اسباب خوشحالی حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است. به سلاح علم و تقوی خود را مجهّز کنید تا بتوانید در این مسیر، آماده‌تر و موفق‌تر باشید.

ایشان، شرکت در دروس را، دارای اجری توصیف‌نکردنی دانسته و فرمودند: شرکت در جلسات درس، بسیار مهمّ است. اینکه در کلاس‌ها حاضر شوید و اساتید را زیارت کنید و از علم و اخلاق آنها بهره بجویید، آن قدر ثواب دارد که با این حرف‌های دنیوی قابل بیان نیست. قدر بدانید و تا می‌توانید مقیّد به شرکت در جلسات درس باشید، قدر اساتید محترمتان را بدانید، و از مباحثه و تدریس غافل نشوید.

آیت الله العظمی صافی، مقام طلبگی را بالاتر از هر مقامی در دنیا دانسته و بیان داشتند: مسائل و مقامات دنیوی نسبت به علم‌آموزی از قرآن مجید و روایات اهل البیت علیهم‌السلام قابل قیاس نیست. خدا می‌داند حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء چقدر دوست می‌دارند که شیعیانشان در این مسیر علم‌آموزی حرکت کرده، و در ترویج دین و تعظیم شعائر موفق باشند. طلاب و فضلاء، اگر خوب درس بخوانند و انجام وظیفه کنند، از همان اول موفق هستند و به هدفشان دست پیدا کرده‌اند.

معظّم له در پایان با آرزوی توفیق روز افزون برای اساتید و طلاب و فضلای حاضر در جلسه، فرمودند: قدر خودتان را بدانید. این رشته را کم نگیرید. امیدوارم بتوانید ان‌ شاء الله قله های علم و ایمان و تقوا را فتح کنید. زیارت چهره‌های نورانی شما را برای خودم فیض و افتخار می‌دانم، و خدا را بر آن شاکرم

جمعه / 21 مهر / 1396