جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
آیة الله العظمی صافی گلپایگانی:
وقف از سنّت‌های حسنه اسلامی است که الحمدلله مردم ما استقبال خوبی از آن دارند./ اجرای کامل نیّات واقفان، موجب حفظ فرهنگ وقف و اشتیاق مردم به این عمل می‌شود./موقوفاتی که فراموش‌شده را احیا نمایید.
بیانات معظم له در دیدار رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه

صبح سه شنبه 7 جمادی الثانیة‌1440 (14 اسفند1397) رئیس سازمان اوقاف و خیریه کلّ کشور به همراه جمعی از معاونان و رئیس سازمان اوقاف استان قم، با حضور در بیت مرجع عالیقدر حضرت ایة الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف، با ایشان دیدار کرده و از توصیه‌های معظّم له بهره‌مند شدند.
در ابتدای این دیدار، حجة الاسلام آقای خاموشی، گزارشی از برنامه‌های آینده این سازمان ارائه داد.
معظّم له نیز، در بیاناتی مهمّ، درباره اهمیت وقف در ترویج معارف اسلامی و نقش آن در رفع برخی مشکلات اقتصادی، لزوم احیای موقوفات فراموش‌شده و ضرورت اجرای نیّات واقفان، توصیه‌هایی داشتند.
مشروح بخشی از بیانات معظّم له به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم
قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ:
«إذَا مَاتَ ابنُ آدَمِ انقَطَعَ عَمَلُهُ إلَّا مِن ثَلاثٍ: صَدَقَةٍ جَارِیَةٍ، أو عِلمٍ یُنتَفَعُ بِهِ، أو وَلَدٍ صَالِحٍ یَدعُو لَهُ»
بنده اولاً تشکر می‌کنم و امیدوارم که خدمات شما منظور نظر حضرت ولیّ عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد و همه بتوانیم آن‌طوری که رضای ایشان است انجام وظیفه نماییم.

* پیشینه وقف در اسلام
مسأله وقف، ریشه قرآنی و روایی دارد و از عصر پیامبر و ائمه طاهرین علیهم‌السلام همیشه بوده است.
این مسأله، سنّت حسنه‌ای است که همیشه مورد توجه مسلمانان بوده است كه كاری كنند تا یك اثر خوبی از آن‌ها باقی بماند و پرونده عملشان بسته نشود؛ وقتی كه از دنیا می‌روند این باقی باشد و ثواب آن را در پرونده آن‌ها بنویسند.
الحمدلله استقبال مردم از كارهای خیر و اموری كه موجب تعظیم شعائر و احیای اسلام و امر ولایت ائمه علیهم السلام می‌شود بسیار است و اکنون هم اشخاص زیادی هستند كه می‌خواهند از خود اثری باقی بگذارند.

* لزوم اجرای نیّات واقفین
یکی از کارهای مهمی که هم اکنون باید انجام شود، احیای موقوفات مطابق با نیّات واقفان است، یعنی طوری باشد که مردم ببینند كه موقوفاتی كه در اختیارشان است طابق النعل بالنعل از آن استفاده می شود و مقاصد واقفان كاملاً رعایت می‌شود.
اصلاً یکی از علل اینکه وقف باقی مانده همین اجرای کامل نیّات واقفین است و الّا به کلی از بین می‌رفت و حالا برای اینکه محفوظ بماند و مردم بیشتر شوق پیدا کنند و تجدید بشود، همین است که ببینند به نیّات آنها دقیق عمل‌ می‌شود.

* ضرورت احیای موقوفات
نکته دیگر اینکه در همه شهرها موقوفاتی است که باید شناسایی کنید و سوابقشان را بدانید.
بعضی از این وقفنامه‌ها را انسان می‌خواند تعجّب می‌کند که با چه الفاظی، ابراز اعتقاد کرده‌اند.
این سوابق را احیا و معرّفی کنید. برخی موقوفات هم بوده که متأسفانه خراب و به فراموشی سپرده شده است که اگر تا حدّ امکان بشود آنها را هم احیا کرد بسیار خوب است. ما مدرسه علمیه‌ای داشتیم در گلپایگان که بسیار بسیار بزرگ بود ولی متأسفانه در رژیم سابق آن را خراب کردند و الان خیلی غصّه می‌خوریم. به هر حال باید موقوفات را احیا کرد و آنهایی هم که هست، محفوظ نگه داشت.
به هر صورت این‌ها مسائل مختلفی است كه هر چه بیشتر رعایت شود و مردم ببینند كه روی موقوفات خوب عمل می‌شود، بیشتر به این عمل رو می‌آورند و آثار و بركاتش بیشتر می‌شود.
شما بدانید كار شما خدمت به حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است و همه این‌ها وابسته به وجود مبارك آن بزرگوار است و هرچه این‌ها رونق بییشتری پیدا كند و مرتب‌تر و منظم‌تر باشد، ایشان خوشحال و مسرور می‌شوند. ان شاء الله موفق و مؤید باشید. والسلام علیكم و رحمة الله و بركاته

پنجشنبه / 16 اسفند / 1397