جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
پیام‌های تسلیت مراجع عظام تقلید به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی عیه

پیام‌های تسلیت مراجع عظام تقلید به ترتیب حروف الفبا

 

آیت الله العظمی جوادی آملی

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله وانا الیه راجعون

ارتحال اسف بار شیخ الفقهاء و المراجع حضرت آیة الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس الله نفسه الزکیه) را به محضر مبارک حضرت ختمی امامت ولی عصر (أرواحنا فداه)، مراجع بزرگوار تقلید، حوزه های علمیّه جهان اسلام، اساتید معظم و بیت مکرم آن مرجع عظیم الشأن تسلیت عرض نموده و علوّ مرتبت آن فقیه راحل و صبر جمیل همگان از ذات اقدس ربوبی مسئلت می شود.

 

 

آیت الله العظمی  روحانی

بسم الله الرحمن الرحیم

الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
صدق الله العلی العظیم

رحلت عالم جلیل‌القدر حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی، از شمار عالمانی که زندگی خود را در راه تثبیت عقاید مؤمنین و نشر علوم اسلام بذل نموده‌اند، به پیروان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام و به عموم مسلمین تسلیت عرض می‌کنیم و در مقابل قضا و قدر الهی راضی، و در مقابل فرمان و مشیت او تسلیم هستیم.
خداوند روح این راحل فقید را غرق رحمت واسعه‌ی خود قرار دهد و همراه با حضرت محمد و خاندان اطهار اپ صلوات الله علیهم اجمعین محشور گرداند.

 

 

آیت الله العظمی  سبحانی

بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

درگذشت عالم ربانی، محقق عالیقدر، فقیه نامدار، مدافع از حریم اسلام و اهل البیت، علیهم السلام مرحوم آیت الله العظمی صافی را با کمال تاسف و تاثر و قلب حزین دریافت نمودم.

درگذشت عالمی که متجاوز از ۷۰ سال با بیان و قلم مشغول تدریس و تالیف بود و آثار ماندگار و ارزشمند به یادگار گذاشته، مصداق روشن «ثلمة فی الاسلام» است.

او در عین اشتغال به فقاهت و استنباط احکام، پیوسته مراقب اعتراض دشمنان بود و با قلم روان به روشنگری می پرداخت.

او پاسی از عمر خود را در نجف اشرف گذرانده و میوه های شیرین فقه را همراه داشته و سپس در قم از آیات عظام بهره مند شد و یکی از محورهای هیات استفتاء آیت الله العظمی بروجردی بود. استاد اخیر ایشان را مکلف کرد که کتابی درباره حضرت ولی عصر (عج) تالیف کند و شیوه تالیف را برای ایشان بیان کرد. وی به انجام امر استاد پرداخته و اثر ارزشمندی که مرجع نویسندگان امروزی است، تالیف نمود و اخیراً در سه جلد به نام «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر» منتشر شده است که بسیار درخشان و پرفایده است.

اینجانب، خود را نسبت به این مصیبت دور نمی بینم و مع الوصف این ضایعه ناگوار را به جضرت بقیة الله الاعظم، مراجع عظام و علمای حوزه و ارادتمندان و علاقمندان ایشان بالاخص بیت رفیع آیت الله العظمی گلپایگانی و کلیه بازماندگان بالاخص به فرزند برومندش جناب آقای حاج شیخ حسن صافی تسلیت گفته و از خداوند متعال، علو درجات آن فقید سعید و صبر جمیل برای همه خواهانم.
و سلام الله علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیّا

 

 

آیت الله العظمی سیستانی

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر ارتحال عالم ربانی مرجع عالیقدر جناب آیت الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (رضوان الله علیه) موجب تالم و تاسف فراوان گردید.

فقدان آن بزرگوار که از اساطین حوزه علمیه مقدسه قم و حسنات این دوران و خدمت گزاران نمونه دین و مذهب بودند خسارتی عظیم است.

اینجانب این مصیبت دردناک را به آستان مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و به آقایان علمای اعلام و به بستگان گرامی و دیگر علاقمندان محترم ایشان تسلیت عرض نموده، و از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت دارم.

 

 

آیت الله العظمی  شبیری زنجانی

انّا لله و إنّا إلیه راجعون

رحلت تأسف‌بار فقیه اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام)، آیت‌الله‌العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی (رضوان‌الله‌علیه) را به محضر امام زمان حضرت بقیة‌الله‌الاعظم (ارواحنا فداه)، حوزه‌های علمیه و عموم شیعیان و خصوصا بیت معظم ایشان تسلیت عرض می‌کنیم.

آن فقیه معظم که ارادت خاص به ساحت حضرت ولی‌عصر (عجل‌الله فرجه‌الشریف) داشت، عمر با برکت خویش را در راستای ترویج تعالیم نورانی اسلام و آموز‌ه‌های مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، و مبارزۀ با افکار و جریان‌های انحرافی گذراند و با تربیت فضلا و تألیفات ارزنده و خدمات اجتماعی، حسنات فراوان از خویش به یادگار گذاشت.

خدمات آن مرجع عالی‌قدر به حوزه‌های علمیه و محققان و مبلغان مذهب شیعه فراموش‌ناشدنی است.

خداوند متعال روح آن فقیه پارسا را با انبیاء و اولیای الهی محشور گرداند.

 

 

آیت الله العظمی علوی گرگانی

باسمه تعالی
قال الله تعالی: « الذین تتوفاهم الملائکة طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنة»

ارتحال عالم پارسا، شیخ الفقهاء و المجتهدین، مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی که عمر شریف خود را در راه ترویج معارف دینی و حمایت از مبانی دین مبین اسلام و تبیین احکام شرعی و نصیحت و دلسوزی نسبت به مسئولین نظام سپری نمودند موجب تأثر گردید.

تربیت شاگردان فاضل و تألیف کتب مفید در حمایت از ولایت و مهدویت و اجتهاد فقهی و نصایح دلسوزانه و هدایت مسلمین و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری ذخیره ای برای ایشان در روز قیامت خواهد بود.

اینجانب این ضایعه مولمه را در درجه اول به ساحت مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف همچنین مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و حوزه های علمیه مخصوصا حوزه علمیه قم و تمام شیعیان ومقلدین و ارادتمندان ایشان بالاخص بیت برجسته مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی و آقازاده ایشان حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن صافی گلپایگانی تسلیت گفته، علو درجات را برای ایشان و اجر وافر برای بازماندگان خواستارم.

 

 

آیت الله العظمی  فیاض

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر ارتحال عالم جللی القدر حضرت آیت الله حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس سره) موجب تاثر و تالم گردید، فقدان آن عالم بزرگوار خسارتی برای حوزه های علمیه و عموم شیعیان می باشد.

اینجانب فقدان بزرگوار را خدمت ولی الله الاعظم امام زمان(عج) مراجع عظام و حوزه های علمیه بالاخص حوزه علمیه مقدسه قم خانواده مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی بالاخص آقازاده مکرم ایشان حجت الاسلام شیخ حسن صافی و سایر بازماندگان و مومنین تسلیت عرض نموده و برای آن فقید علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم.

 

 

 

 

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

خبر بسیار تأسف‌بار رحلت عالم ربانی، شیخ الفقهاء آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدّس سرّه موجب نهایت تأسف و تأثر گردید.

آن مرد بزرگ که از برجسته ترین شاگردان آیت الله العظمی بروجردی قدّس سرّه و یکی از برترین فقهای عصر ما بود آثار فراوانی در عرصه های مختلف از جمله کتب فقهی و کلامی و مبارزه با فرقه های منحرف و احداث و تجدید بناهای مذهبی همچون مسجد عظیم امام حسن عسکری علیه السلام را از خود به یادگار گذاشت.

حضور مؤثر وی در عرصه‌های مختلف اجتماعی همچون مبارزات با رژیم سابق و عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان منشأ برکات زیادی برای اسلام و انقلاب بود.

ضایعة رحلت این فقیه دلسوخته‌ی حضرت ولی عصر ارواحناه فداه را به محضر مقدس آن حضرت تسلیت عرض نموده و همچنین به حوزه های علمیه و مراجع عظام تقلید، عموم شیعیان و مقلدان و علاقمندان و خصوصاً بیت معظم و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال حشر او را با اولیاء مقربینش خواستارم و از درگاهش برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل طلب می نمایم.

 

 

آیت الله العظمی  نوری همدانی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ علیهما السلام یَقُولُ‏ إِذَا مَاتَ‏ الْمُؤْمِنُ‏ بَكَتْ‏ عَلَیْهِ الْمَلَائِكَةُ وَ بِقَاعُ الْأَرْضِ‏ الَّتِی كَانَ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَیْهَا وَ أَبْوَابُ السَّمَاءِ الَّتِی كَانَ یُصْعَدُ فِیهَا بِأَعْمَالِهِ وَ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ‏ءٌ لِأَنَّ الْمُؤْمِنِینَ الْفُقَهَاءَ حُصُونُ الْإِسْلَامِ كَحِصْنِ سُورِ الْمَدِینَةِ لَهَا.

ارتحال مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شیخ الفقهاء آقای صافی گلپایگانی «اعلی الله مقامه» موجب تأسف و تأثر عمیق اینجانب گردید.

آن فقیه بزرگوار یکی از ارکان اسلام و حوزه های علمیه و از برجستگان شاگردان آیت الله العظمی بروجردی و مورد عنایت و اعتماد خاص امام «رحمة الله علیهما» بودند و ارادت خاص ایشان به حضرات معصومین «علیهم السلام» و مبارزه با فرقه های منحرف و تألیف کتب فقهی و کلامی و حضور مؤثر اجتماعی و سیاسی از ویژگی های آن مرحوم بود.

اینجانب ضایعه رحلت این فقیه عالیقدر را به محضر مقدس امام عصر «علیه السلام» و حوزه های علمیه و مراجع عظام تقلید و عموم شیعیان و ارادتمندان و اهل بیت معظمشان تسلیت عرض نموده و علو مقام آن فقید سعید معروض می دارم. 

 

آیت الله العظمی وحید

در پی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله علیه، آیت الله  العظمی وحید خراسانی  در تماس تلفنی، درگذشت آن عالم بزرگوار را به خانواده‌ی معزز ایشان تسلیت گفته و علو درجات آن عالم جلیل القدر را از ایزد منان و همنشینی با حضرت سیدالشهداء علیه السلام را خواستار شد.

همچنین فرزندان آیت الله وحید خراسانی نیز با حضور در بیت و دفتر آن مرحوم، اظهار تأثر و تألم آیت الله وحید خراسانی  را به خانواده‌ محترم‌شان ابلاغ نمودند.

 

سه شنبه / 12 بهمن / 1400