شنبه: 1403/02/1
نسخه مناسب چاپSend by email
پیام‌های تسلیت جمعی از مسئولین و نهادهای کشوری و دینی به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی عیه

 

رئیس جمهور

بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ.

ارتحال مرجع عالیقدر شیعیان، حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (طاب ثراه)، موجب تأثر و اندوه فراوان گردید.

این عالم ربانی که از شاگردان مبرز آیات عظام بروجردی، حجت و گلپایگانی بوده و پس از انقلاب اسلامی عضو مجلس خبرگان اول و مدتی مسئولیت خطیر دبیری شورای نگهبان را بر عهده داشت، با بینش عمیق دینی، زهد و ساده‌زیستی و قلبی سرشار از عشق به اسلام و اهل بیت(ع)، بویژه حضرت ولی‌عصر(عج) عمر گرانمایه خود را وقف مجاهدت در مسیر گسترش معارف اسلامی و نظام اسلامی نمود.

این مرجع والامقام همزمان با تلاش در پاسداری از ارزشهای دینی و تألیف آثار ارزشمند فراوان و تربیت شاگردان، در سنگر مبارزات انقلابی نیز حضوری فعال داشت. به یقین آثار ماندگار و سلوک معنوی ایشان همواره الهام‌بخش و چراغی فراروی طلاب و فضلاء و حوزه‌های علمیه خواهد بود.

اینجانب این ضایعه بزرگ را محضر مقدس حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه، بیت شریف و عموم مقلدان و شاگردان و دوستداران ایشان تسلیت عرض نموده و از پیشگاه خداوند متعال برای روح مطهر آن عالم وارسته، علوّ درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) مسألت دارم.

 

 

رییس مجلس( دکتر قالیباف)

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ

خبر ارتحال ملکوتی مرجع عالی‌قدر جهان تشیع، عالم زاهد و وارسته، شیخ الفقهاء حضرت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی موجب تأسف و تأثر فراوان این‌جانب شد. این عالم ربانی و فقیه صمدانی سال‌های جوانی خود را به تلمذ در محضر فحولی همچون حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی، آیت‌الله سیدجمال‌الدین گلپایگانی و دیگر علمای برجسته در حوزه‌های علمیه قم المقدسه و نجف اشرف گذراند و خود به یکی از ستون‌های محکم حوزهٔ علمیه تبدیل شد.

رییس مجلس شورای اسلامی در این پیام افزود: این روحانی جلیل القدر با عنایت به ضرورت اهمیت گسترش حوزه‌های فقهی و اندیشه‌های دینی با راه‌اندازی مراکز و موسسات از جمله مرکز تحقیقات اسلامی دارالزهرا(س) در زمینه دین پژوهی و تربیت طلاب و علاقمندان به دروس دینی و حوزوی تلاش فراوانی در مسیر حراست از حریم اسلام و شعائر اهل بیت علیهم‌السلام در طول سال‌های گذشته داشتند، که حاصل آن تربیت روحانیون و چهره برجسته در این عرصه بود.

قالیباف یادآور شد: ایشان در سراسر حیات پربرکت خویش بعنوان یکی از پرکارترین نویسندگان و اندیشمندان شیعی با انتشار بیش از ۸۰ عنوان کتاب به زبان‌های مختلف دنیا از جمله منتخب‌الاثر فی الامام الثانی عشر، بیان الاصول، فروغ زیارت، امامت و مهدویت و دیگر آثار، نقش موثری در توسعه و تحقیق در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی و فقهی داشتند.

در ادامه پیام تسلیت رییس قوه مقننه آمده است: همچنین آن فقیه روشن‌ضمیر در بیان صریح مسائل مختلف کشور اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در همه ادوار و دولت‌های مختلف اهتمام داشتند و پیش و پس از انقلاب اسلامی همواره یار و یاور وفادار حضرت امام خمینی (ره) و رهبر فرزانهٔ انقلاب بودند و با قبول مسئولیت‌هایی خطیر عمر خود را در مسیر خدمت به مردم گذراندند. آن وجود مبارک، با جمع علم و عمل، هم منشأ نشر معارف حقهٔ اهل‌بیت (ع) شد و هم در صحنه و میدان گره از کار مردم گشود.

قالیباف خاطرنشان کرد: ضایعهٔ مؤلمۀ فقدان ایشان در جامعهٔ اسلامی را محضر صاحب‌العصر و الزمان حضرت بقیةالله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری (حفظه‌الله)، مراجع عالی‌قدر جهان اسلام، حوزه‌های علمیه، بیت معزز و مکرم و دوست‌داران و شاگردان ایشان تسلیت عرض می‌کنم، و برای روح پرفتوح آن عالم فرزانه از درگاه باری‌تعالی حشر با اولیا و انبیا و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را مسئلت می‌کنم.

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت(آیت الله آملی لاریجانی)

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال فقیه مجاهد و مرجع عالیقدر آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه، موجب تأسف و تأثر اینجانب گردید.

این فقیه، اسلام شناس و اندیشمند بزرگ معاصر در محضر عالمان برجسته‌ای همچون آیات عظام سید محمّدتقی خوانساری، سید محمد حجّت، سید صدر الدین صدر و سید محمد حسین بروجردی رحمت الله علیهم اجمعین کسب معارف کرد.
ایشان عمر با برکت خویش را در راه خدمت به اسلام و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام و دفاع از مکتب سامی تشیع سپری نموده و آثاری سودمند در فقه و اصول و کلام و عقاید از خود بجای گذارد و بی گمان فقدان وی ضایعه‌ای بزرگ برای حوزه‌های علمیه بشمار می‌رود.
معظم له از ابتدای تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی با حضور در ارکان تصمیم گیری و در همراهی با امام راحل قدس الله نفسه الزکیه، نهال نوپای انقلاب اسلامی را آبیاری کرد.
اینجانب این ضایعه مولمه را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری مدظله العالی، مراجع عظام، حوزه‌های علمیه، ارادتمندان و شاگردان و خصوصاً بیت مکرم تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.

 

آیت الله جنتی (رئیس مجلس خبرگان رهبری)

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ

ضایعه ارتحال مرجع بزرگوار عالم تشیع، شیخ المراجع حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی(قدس سره) که ضایعه ای بزرگ برای شیعیان و حوزه های علمیه است، موجب تألم و تأثر فراوان گردید.

بدون تردید رحلت این فقیه وارسته که همواره در راستای تقویت مبانی اسلام و تبیین جایگاه اهل بیت علیهم السلام و عظمت شیعیان جهان و نیز حفظ مبانی انقلاب اسلامی کوشید ثلمه ای سنگین و بزرگ بر پیکر عالم تشیع، مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران وارد ساخت.

این مرجع عالیقدر علاوه بر تألیف آثار گرانسنگ به ویژه در راستای ترویج مهدویت و تربیت شاگردان مکتب امام صادق علیه السلام، عضویت در خبرگان قانون اساسی و دبیری شورای نگهبان را نیز در کارنامه درخشان خود دارد و در زمره مراجع انقلابی و دغدغه مند و حامی نظام اسلامی به شمار می رفت و رحلت ایشان از این جهت نیز برای اسلام و انقلاب اسلامی یک خسران و ضایعه محسوب می شود.

اینجانب این ضایعه مؤلمه را به محضر مقدس حضرت بقیة الله الأعظم ( ارواحنا فداه ) مراجع عظام تقلید، به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه، همهٔ علاقمندان و مقلدان ایشان، عموم شیعیان جهان و بیت شریف و معزز این مرجع عالی مقام، تسلیت عرض می کنم و علو درجات و حشر با اهل بیت علیهم السلام را برای این دلباخته حضرت حجت(عج) مسئلت دارم.

 

پیام تسلیت مشترک جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه‌ و مدیریت حوزه‌های علمیه

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال جانسوز فقیه عالیقدر و شیخ المراجع حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی قدس الله نفسه الزکیة مصیبت جانکاهی است و غم بزرگی بر جان حوزه های علمیه و ملت ایران و مسلمانان نشاند.

آن فقیه عالیقدر از طهارت نفس و صفای باطن ویژه ای برخوردار بود و در علوم حوزوی و فقه اهل بیت علیهم السلام در قله های بلند قرار داشت و عمر شریف خود را در اعتلای اسلام و ترویج معارف الهی و اهل بیت علیهم السلام سپری کرد و همواره در خدمت به مردم شریف و نصح و خیرخواهی پیشگام و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی و همراهی امام را حل قدس سره و رهبری معظم مدظله نورافشانی می کرد ،

آن مرجع گرانمایه از فضیلت های اخلاقی والا و بیشمار برخوردار بود و الگوی حسن اخلاق و فروتنی و اخلاص و نصح و اشفاق بشمار می آمد و مجلس او الهام بخش و بیدار کننده بود و افزون بر منزلت علمی و اخلاقی و میراث علمی ماندگار از ایشان ، اندیشه اجتماعی و سیاسی و اطلاعات و آگاهی های اجتماعی و سیاسی و بین‌المللی ایشان ستودنی بود ، ارتحال این فقیه و مرجع عظیم الشأن را به حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، رهبری معظم مدظله ، مراجع عظام دامت برکاتهم ، بیت معظم آن مرجع عظیم الشأن رضوان الله تعالی علیه ،بیت مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی قدس سره و دیگر بیوت وابسته و حضرات آقازادگان مکرم، حوزه های علمیه، شاگردان و علاقمندان آن مرحوم و عموم ملت ایران و مسلمانان جهان تسلیت می گوییم و حوزه های علمیه تا پایان این هفته تعطیل اعلام می شود.

بر روح پاک آن فقید سعید درود می فرستیم و سلامت و عزت مراجع عظام و رهبری معظم دامت برکاتهم و ملت بزرگ ایران و مسلمانان و شیعیان را از خداوند متعال خواستاریم.

 

 

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی

بسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال فقیه وارسته و عالم بزرگوار مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رحمت الله علیه ثلمه ای جبران ناپذیر به حوزه های علمیه و مصیبتی جانگداز برای جامعه اسلامی است.

برای تمام کسانی که با آن بزرگوار آشنایی داشتند آنچه بیش از هر چیز در میان خصوصیات ایشان نمود داشت و احساس می شد، باور عمیق به خدا و حقانیت اسلام و مکتب ائمه اطهار علیهم السلام و اعتقاد به وجود مقدس حضرت صاحب الامر (عج) بود.

بی تردید این مرجع عظیم الشأن در زندگی بابرکت خود منشأ اثرات و خدمات بسیار به اسلام و تشیع بود که تا سالها اثرات آن برای همگان ملموس خواهد بود.

همدلی و همراهی ایشان با نهضت اسلامی و قرابت و همراهی شان با امام راحل (س) که ریشه در چندین نسل آشنایی داشت و هم چنین حضورشان در مسانید اثرگذار جمهوری اسلامی از زمره نقاط درخشان زندگی ایشان است.

ناگفته نباید گذاشت که اعتقاد جازم ایشان به استقلال حوزه های علمیه هیچگاه برای ایشان به معنای نفی تأثیرگذاری روحانیت در جامعه و بی توجهی به درد های مادی و معنوی مردم نبود. و این بزرگوار با جلوس بر مسند فقاهت و مرجعیت به ارشاد حکومت و مردم متعهد بود و احاطه ممتاز ایشان بر اخبار ایران و جهان و اطلاع از اتفاقات مختلف به آن فقید سعید توان شناخت دردها و درمان ها را می بخشید.

اینجانب ضمن عرض تسلیت ارتحال ایشان به حضرت بقیه الله (س) و حوزه های علمیه و بیت مکرم و بیوتات وابسته خصوصا بیت محترم حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی طاب ثراه و هم چنین به فرزندان بزرگوار ایشان و به ویژه به نجل وارسته ایشان حضرت حجه الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن صافی و همه ارادتمندان و داغ دیدگان، خود را در این مصیبت سهیم درد آنان می دانم و از خدای متعال علو درجات آن مرحوم مغفور را مسئلت دارم و حشر ایشان را با ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین آرزومندم.

 

 

دبیر شورای عالی امنیت ملی

در پیام شمخانی با اشاره بیش از یک قرن عمر با برکت این عالم ربانی آمده است: آیت الله صافی با قلبی سلیم و سرشار از عشق به خدا، عمر شریف خود را با مجاهدت های فراوان صرف ترویج و اعتلای مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی، این ضایعه مولمه و مصیبت بزرگ را به پیشگاه مقدس حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، حوزه های علمیه، مقلدان و علاقمندن و به ویژه بیت مکرم ایشان تسلیت گفته از درگاه ربوبی برای آن مرجع عالیقدر علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان معزز صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت نموده است.

 

دکتر علی لاریجانی

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ

رحلت جانسوز عالم ربانی ، شیخ‌الفقها مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی باعث غم و اندوه شدید اینجانب گردید فقدان این عالم ربانی و مجاهد بزرگ برای حوزه های علمیه و آحاد جامعه اسلامی ضایعه ای جبران ناپذیر است .

سلوک ایشان در مسائل علمی و اجتماعی و سیاسی و زبان حق طلبانه و گویای ایشان در دفاع از حریم اهل بیت و حقوق مردم ستودنی بود و آثار متعدد ایشان در معارف دینی برای عموم جامعه ارزشمند می باشد

ارتحال ملکوتی ایشان را به حضرت ولی‌عصر (عج)، مراجع گرانقدر تقلید و رهبر معظم انقلاب، آقازاده های محترم و بیت شریف ایشان خصوصا حضرت آیت الله کریمی جهرمی و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض می‌ نمایم و برای آن فقیه وارسته رحمتی واسعه از درگاه خداوند منان مسئلت دارم.

 

 

 

 

سه شنبه / 12 بهمن / 1400