چهارشنبه: 1403/02/5
نسخه مناسب چاپSend by email
دیدار آیت الله زاده مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سبحانی
دیدار با مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سبحانی

صبح امروز پنج شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، استاد عالی دروس خارج حوزه علمیه قم حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی با حضور در بیت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سبحانی با ایشان دیدار و از الطاف و عنایات معظم له در صدور پیام تسلیت به مناسبت فقدان مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره تقدیر و تشکر کردند.

مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سبحانی در این دیدار اظهار داشتند: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی از بزرگانی بودند که واقعاً «عاش سعیدا و مات سعیدا».

ایشان با خواندن دو بیت عربی زیر، بهترین مصداق آن را مرحوم آیت الله العظمی صافی دانستند:

إنّ الذی صنع الجمیل مخلّد
سیما فی العلم والعرفان
وإذا انقضت أیّام مدّة عمره
فجمیل صنع المرء عمر ثان

مرجع تقلید شیعیان ادامه دادند: حضرت آیت الله العظمی صافی به آثارشان زنده‌اند و آثار زیبای ایشان در حقیقت عمر دوم آن مرجع گرانقدر است. ان‌شاء الله مرکزی برای نشر این آثار تشکیل دهید.

ایشان در قسمت دیگری از بیانات خود تاکید کردند: آثار ایشان آنچه احتیاج به تحقیق دارد، اقدام شود و به تدریج منتشر شود. «منتخب الاثر» از آثار فاخر ایشان است. ایشان در سال ۱۳۲۸ شمسی اثری تالیف کردند با عنوان «امر به معروف و نهی از منکر» که از آثار اولیه و ارزشمند آن مرحوم بود.

معظم له در ادامه افزودند: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی از اولین شخصیت هایی بودند که برای مجله مکتب اسلام مقاله نوشتند. مقاله ایشان درباره حضرت ولی‌عصر(عج) بود و هنوز آن مطالب، برای دیگران محل رجوع است.

آیت الله العظمی سبحانی فرمودند: بنده و آن مرجع فقید در خبرگان باهم بودیم؛ در قم دو نفر انتخاب شده بودند که یکی هم آقا مرتضی حائری بود.

ایشان در قسمت دیگری از این دیدار با اشاره به قضیه تخریب قبور ائمه بقیع (ع) افزودند: وقتی قبور ائمه (ع) را در بقیع تخریب کردند، مرحوم آقای سیدصدرالدین صدر در عراق بود. آن مرحوم سه بیت شعر زیر را گفت:

لعـمری إنّ فاجعه البقیـع
یُشیبُ لِهولها فؤود الرضیع
وسوف تکون فاتحه الرزایا
إذا لم یُصحَ من هذا الهجوع
أما من مسـلم لله یرعـى
حقوق نبیّـه الهادی الشـفیع
یعنی به جانم سوگند که فاجعه بقیع، شیرخوارگان را نیز پیر می‌کند و اگر از آن درس نگیریم سرآغاز مصیبت‌های بزرگ خواهد بود. آیا مسلمانی هست که برای خدا حقوق پیامبر راهنما و شفیع را بجا آورد؟!

از این اشعار، شعرای  عراق استقبال کردند و مجلات و روزنامه ها نوشتند به اندازه ای که دولت سعودی از دولت عراق خواهش کرد جلوی این اشعار را بگیرند و دولت عراق هم احساس خطر کرد و از ادامه نشر آثار ادیبان و شاعران جلوگیری کرد!

آیت الله العظمی سبحانی در ادامه دیدار اظهار داشتند: «المنار» در عین حال که تفکرات سلفی دارد از ملک سعود درخواست کرده بود که «مولد النبی» خراب نشود!

ایشان با بیان اینکه هسته بندی وهابیت در زمان فتحعلی شاه پایه ریزی شد، گفتند: فتحعلی شاه لشکری تامین کرد تا ریشه اینها را برکند ولی جنگ روس پیش آمد و نتوانست.

ایشان در ادامه، موضوع جمعیت را از خطرهای جدی ایران و تشیع دانست و افزودند: شعار «فرزند کم؛ زندگی بهتر»، جمعیت ما را کم کرده است و امروز دیگر جوانان به یکی دو فرزند اکتفا می کنند و این خیلی خطرناک است.

پنجشنبه / 22 ارديبهشت / 1401