جمعه: 1403/01/31
نسخه مناسب چاپSend by email
استاد درس خارج حوزه علمیه قم حاج شیخ محمدحسن صافی گلپایگانی در گردهمایی بزرگ مبلغان : ارزش تبلیغ دین با هیچ کار و مسئولیتی قابل مقایسه نیست
گردهمایی بزرگ مبلغان رمضان
استاد صافی گلپایگانی در جمع مبلغان ماه مبارک رمضان در حسینیه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره الشریف گفتند: اولین مبلغ اسلام، حضرت محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) است که خداوند متعال خطاب به ایشان فرمود: «یا ایها الرسول بلّغ ما انزل الیک». و در این عصر که شما توفیق تبلیغ آموزه های دین و احکام اسلام و معارف قرآن و سیره پیامبر وائمه معصومین علیهم السلام را پیدا نموده اید بدانید بالاترین توفیق برای شماست و  پاداش اخروی این کار با هیچ کار و مسئولیت دیگری قابل مقایسه نیست ، همانطور که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) وقتی امیرالمومنین (علیه السلام) را برای تبلیغ به یمن فرستادند، به ایشان فرمود: «اگر یک نفر بواسطه شما هدایت شود، بهتر است از آنچه که خورشید بر آن می تابد».
 
استاد صافی گفتند: اولین مولفه در امر تبلیغ، اخلاص است. اگر اخلاص در کار باشد خداوند عنایات خود را در مسیر موفقیت نازل میگرداند وافراد زیادی بواسطه شما در مسیر ایمانی قرار میگیرند ، خصوصا در حال حاضر که مشکلات زیاد است هم از نظر اقتصادی و همچنین فعالیت دشمنان دین خدا که وظیفه ما را از بیش سنگین تر مینماید . از مهمترین وظایف حوزه های علمیه، تبلیغ و ترویج دین است و مصداق حقیقی «جهاد تبیین»  همین تبلیغ و اعزام مبلغین است.
 
ایشان یکی دیگر از مولفه های تبلیغ موفق را اخلاق نیکو برشمردند و گفتند :اگر می خواهید مردم را به سمت اهل بیت (علیهم السلام) دعوت کنید باید با اخلاق نیکو توام باشد و بدانید جذب جوانان و مردم به شما جذب به اسلام است و شما مبلغین سفرای حوزه علمیه و مراجع معظم تقلید به مناطق مختلف هستید.
در تبلیغ تنها به خطابه نباید اکتفا نمود بلکه نیاز است کلاس ها و جلسات متعددی با جوانان برگزار نموده و به سوالات و شبهات جوانان عزیز   پاسخ  مناسب دهید.
 
وی تواضع را از مهمترین خصیصه های رفتاری آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره برشمرد و گفتند: ارتباط ایشان با جوانان الگوی مناسبی برای مبلغان می باشد.  برخورد پدرانه با جوانان داشتند و شخصا به نامه ها و سئوالات آنان پاسخ می داد و همان رفتار متواضعانه ایشان که دست طلبه سیاه پوست را بوسیدند  اثر تبلیغی بسیار وسیعی در جهان بجای گذاشت و این عمل متواضعانه بهترین تبلیغ دین اسلام بود .
 
وی از مبلغان به عنوان مرابطین و حافظان مرزهای عقیدتی یاد کرد و ادامه داد: ما نباید خود را از مردم جدا بدانیم؛ روحانیت در بین مردم محبوبیت دارند و همین حضور شما در مناطق نشانگر این محبوبیت است .نباید از فعالیت و تبلیغ نا امید و مایوس شویم و بدانیم امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به مبلغین توجه خاص دارند.
 
وی با بیان اینکه دولت هم در قبال مردم و حوزه ها مسئول است، گفت: هرچه مسئولان به مردم بیشتر توجه داشته باشند، توجه مردم به دین و روحانیت و نظام  بیشتر خواهد شد. روحانیت از مردم طلبکار نیست. اکثریت روحانیت از نظر معیشتی وضعیت خوبی ندارند اما با مردم هستند و پاسخگوی سئوالات هستند. مسئولان نظام باید قدر این روحانیت را بدانند. 
 
ایشان در قسمتی دیگر از بیانات خود گفتند: محتوای منابر باید از آیات قران کریم، روایات و فضایل و مناقب اهل بیت (علیهم السلام ) وبیان احکام دین باشد و سفارش آیت الله العظمی صافی قدس سره به نقل از استاد بزرگوارشان حضرت آیت الله العظمی بروجردی اعلی مقامه الشریف  این بود که آقایان مبلغین، منابر خود را با یاد و نام حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفداء  معطر و موثر نمایند . مبلغان از نقل خواب ها و کرامت های نامعتبر و غیر موثر خودداری کنند والد بزرگوار حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره همواره میفرمودند :بالاترین کرامت علامه مجلس است که ۱۱۰ جلد کتاب شریف بحارالانوار را با آن سختی در آن وضعیت تالیف کردند .
 
استاد صافی در بخش پایانی از حضور مبلغین در مناطق کم برخوردار اقتصادی و فرهنگی تجلیل نمودند و برای موفقیت تمام مبلغین دعا نمودند. 
لازم به ذکر است مبلغین در قالب چندین گروه از سوی دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی طبق سنوات گذشته در ماه مبارک رمضان عازم به مناطق محتلف کشور اعزام میگردند

 

سه شنبه / 23 اسفند / 1401