«السَّلَامُ عَلَیْكِ یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ الَّذِی خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ بِهِ صَابِرَةً»
ای بانویی كه خداوند عالمیان تو را بر امتحان دشوار خویش صابر یافت! ای دخت گرامی پیمبر!
سلام و درود خدا بر صبر تو،
سلام و درود خدا بر ایمان تو؛ كه پدر گرامیات فرمود:
« إِنَّ ابْنَتِی فَاطِمَةَ مَلَأَ اللهُ قَلْبَهَا وَ جَوَارِحَهَا إِیمَاناً وَ یَقِیناً »
همانا خداوند قلب و اعضای دخترم فاطمه را از ایمان و یقین آكنده ساخته است.
پایگاه اطلاعرسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی مدظله العالی به مناسبت شهادت حضرت زهرا علیها السلام، ویژهنامه «بهار خزان» را تقدیم محبان آن حضرت مینماید به امید آن كه مرضیّ حضرت حق باشد:
* شرح سیلی (سروده معظم له به مناسبت شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام)
* فاطمیه، پیروزی حق بر باطل (نوشتاری از معظم له پیرامون گرامیداشت فاطمیه)
* فاطمه كیست؟ (نوشتاری از معظم له پیرامون شخصیت حضرت فاطمه علیهاالسلام)
شرح سیلی
ای دخـــت گــرامـی پـیمبر * ای سرّ رســول در تو مـضمر
در بـیت شریف وحی، خاتـون * بــر چــرخ رفــیع مَجد اختر
ای شبه نبی به خلق و اوصاف * ای نــور مـجسّــم مــصــوّر
ای خـــادم خــانهی تـو حوّا * و ای حاجــب درگه تو هاجـر
در طــورِ لــقا یــگانـه بانو * در مُـلك وجود زیــب و زیـور
بــا شــیر خــدا عـلیّ عالی * هـم سـنگر و هم پیام و همســر
مانند تو زن جهان ندیدهاست * غــمـخوار و نـگاهبانِ شـوهــر
ای عــین كمال و جان بینش * ای شخص شخیـص عصمت و فرّ
بـر رفـعت قدر تو گواه است * بــیت و حجــر و مقــام و مشعر
ای ســیّــده زنــان عــالـم *ای بــضــعه حــضــرت پیمــبر
تـو اصلی و دیگران همه فرع * تــو جـانی ودیــگران چـو پیكر
در مُـــلــك وَلا ولــیّـة الله* بـر نــخلِ وجـــود احمـــدی بَر
قــرآن بــه فـضیلت تو نازل* بـــرهان تــو مـــحكم و مقــرّر
روی تــو جــمال كــبریایی* كـــوی تـــو رواق قُـــرب داور
از جوی تو شبنمی است زمزم* و از بحــر تو شعبــهای است كوثر
زآن خـطبه آتشین كه پیـچید * در ارض و سـمــا بســـان تـنـدر
مـحكوم شد آن نظام و گردید* حــق روشن و غــالب و مظـــفّر
مـن عاجزم از بــیان وصفت * تـــو بحری و مـــن ز قطره كمتر
ای امّ مــحـامـد و مـعــالی * ای از تــو مــشام جـــان معـطّر
بــا این همه عزّ و رفعت شأن* بـا آن همـــه فخر بی حــد و مرّ
از ظــلـم مــنافـقین امّــت* شــد قــــلـب مـنــیر تـو مكدّر
آن را كــه نـمـــود حــقّ مقدّم* كـــردند مــعانــدان مـؤخّر
بردند فــدك به غصب و بسـتند * بــر بــاب تو گفته ای مـزوّر
افســوس شكست دشمــن دین * پـهلوی تو را بــه ضربـت در
بـــازوی تـو را به تــازیـــانه * زد قــنفذ مــــلحد سـتـمگر
از سیلــی و شـرح آن نگـــویم* كــافتد بـه دل از بیــانش آذر
در مــاتــم مـحســن شهیـدت * مایــیم به ســوگ و ناله اندر
بر لــطفی صافــی از ســر لطف* بنگـــر كه بُوَد پریش و مضطر
بس فخــر از آن كنـــد كه دارد * بر سـر ز سـتــایش تـو افسر
فاطمیه، پیروزی حق بر باطل (نوشتاری از معظم له پیرامون گرامیداشت فاطمیه)
بسم الله الرحمن الرحیم
در مقام بیان عظمت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و بركات وجودی آن بزرگواران چه میتوان گفت و از كجا باید شروع كرد؟ فاطمه علیهاالسلام از اهل بیتی است كه خداوند متعال، عالم را به واسطه وجود ایشان خلق فرموده است، آنجا كه رسول خدا صلوات الله علیه وآله فرمود:
«لَوْ لَا نَحْنُ مَا خَلَقَ اللهُ آدَمَ وَ لَا حَوَّاءَ وَ لَا الْجَنَّةَ وَ لَا النَّارَ وَ لَا السَّمَاءَ وَ لَا الْأَرْض»(1)
و یا حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در آن مرقومهای كه به معاویه مرقوم نمودند میفرماید:
«فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعْدُ صَنَائِعُ لَنَا»(2)
این عبارت، از نظر معنا خیلی مهم است. بعضی میخواهند بگویند كه معنای این روایت این است كه مردم تربیتشده یا پرورشیافته مكتب ما هستند، ولی هیچ مانعی ندارد كه به این معنا باشد كه هدف غایی از خلقت، وجود محمد و آل محمد علیهم السلام است و یا آن حدیث قدسی كه خداوند میفرماید: «خَلَقْتُكَ لِأجْلِی»(3) و در حدیثی دیگر میفرماید: «لَوْلَاكَ مَا خَلَقْتُ الْأَفْلَاكَ»(4). اصلاً انسان نمیتواند بفهمد كه خداوند متعال كه میفرماید: تو را برای خودم خلق كردم و همه افلاك را برای تو خلق كردم چه معنایی دارد؟
آنچه از همه این سخنان معلوم میشود این است كه ارتباط آنها با خداوند متعال بسیار بالاست، چرا كه خداوند متعال، بالا و والاست، البته خود پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله اظهار عجز میكند و اظهار میدارد:
« مَا عَرَفْنَاكَ حَقَ مَعْرِفَتِكَ»(5)
باید دانست كه ما هر چه داریم از اهل بیت علیهم السلام داریم. غیر از آنها هر كس هر چه میگوید، وقتی انسان آنها را ملاحظه میكند میبیند به جایی متصل نیست و نمیشود به آن اعتماد كرد.
همه چیز در مكتب اهل بیت علیهم السلام است كه پیامبر فرمود: «إنّی تاركٌ فیكُمُ الثّقلین كتاب الله وَ عِتْرَتی» یعنی همه چیز را از اهل بیت بگیرید و از غیر اینها نگیرید.
حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: نه از اینها جلو بیفتید و نه عقب، كه اگر جلو بروید گمراه میشوید و اگر عقب بیفتید هلاك میگردید. و نیز میفرماید: «لاتُعَلِّمُوهُم» چیزی یادشان ندهید، «فإنَّهُم أعْلَمُ مِنْكُم» از تمام مردم، اینها عالمتر هستند.
حال در میان اهل بیت علیهم السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها یك محوریت خاصی دارند؛ ملاحظه كنید وقتی اهل بیت علیهم السلام معرّفی میشوند ایشان در صدر هستند؛ «هُمْ فَاطِمَةُ وَ أبُوهَا وَ بَعْلُهَا وَ بَنُوهَا»(6)
آن حضرت در بین اهل بیت علیهم السلام، مقام و عظمت خاصی دارند كه همه ائمه علیهم السلام به وجود ایشان افتخار میكنند. در واقع، آن وجود مقدس برای همه اهل بیت علیهم السلام حجت است، یعنی برای حقانیت خودشان و برای بطلان غاصبین و ستمگران به وجود آن بزرگوار احتجاج میكنند. همه اهل بیت علیهم السلام حجتند، ولی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از این جهات، حجیتش از همه بیشتر است.
فاطمه زهرا سلام الله علیها سیدة نساء العالمین، بضعة الرسول و قرینة ولیّ الله، بانویی كه در مباهله به حكم قرآن مجید، اختصاصِ شركت داشت، و از اهل بیت علیهم السلام هم، یگانه بانویی بود كه به مقام عصمت و طهارت چون پدر و همسر و فرزندانش آراسته بود، و در آن اجتماع كه حتی امّ سلمه هم اجازه حضور نیافت و از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله جواب «إنّكِ على الخیر» شنید، فقط یگانه بانویی كه حضور داشت آن حضرت بود.
او در غیر مقام نبوت، در اخلاق و علم و كمالات نسبت به پدر نسخهای مطابق اصل بود و مثل سائر ائمه علیهم السلام سیره و رفتار و گفتارش، دین و شرع و دلیل احكام الهی است.
او امامت به معنای علم و هدایت را حائز بود، و به عنوان یك بانوی اول اسلام در عفاف و عصمت و كرامت و ستر، وجودش الگو و اسوه است. اشتغال به كارهای بیرون از منزل و همكاری با مردان نامحرم دون شأن هر زن ذی شأن و ملتزم به ستر و عفاف است تا چه رسد به بانویی كه شأنش «إنّ اللهَ تَعَالى یَغْضِبُ لِغَضَبِ فَاطِمة وَ یَرْضى لِرِضَاهَا» باشد. اصلاً حضور در جاهایی كه مختص به مردان است برای بانویی مانند او تنازل از مقام اجل و امنع و اقدس اوست.
خطبه اعجاز آور
یكی از معجزات حضرت زهرا سلام الله علیها، خطبه بالبدیهة آن حضرت بود. آن بزرگوار در آن جوّ اختناق و كودتای بزرگی كه شده بود، با آن مصیبت جانكاه و عظمای ارتحال حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم و بعد مصایب دیگر، این خطبه را كه در اوج فصاحت و بلاغت است انشاء كرد كه امیرالمؤمنین علیه الصلاة و السلام هر چند امام البلغاء و امیر الفصحاء است و میفرمود: «إِنَّا لَأُمَرَاءُ الْكَلَامِ وَ فِینَا تَنَشَّبَتْ عُرُوقُهُ وَ عَلَیْنَا تَهَدَّلَتْ غُصُونُه»(7) ولی جوّ اجازه نمیداد كه چنان سخنرانی جامع و گویا و كوبنده و ماندگاری ایراد نماید.
عظمت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها باعث شد كه در آن اجتماع تاریخی و محاكمه بزرگ نتوانستند مانع خطبهخواندن ایشان شوند، و چنان بود كه شخص حضرت رسول اكرم صلی الله علیه و آله حضور یافتهاند و بسیاری از مردم حاضر وقتی آن حقایق بیان میشد گریه میكردند.
به هر حال، این خطبه متضمن مطالب بسیار بالا است و از معجزات اهل بیت علیهم الصلوة و السلام است و لذا در مثل كتاب بلاغات النساء كه در قرن دوم هجری نوشته شده است این خطبه را نقل میكند.
البته فضایل آن حضرت بسیار زیاد است؛ همین حدیث مشهور نبوی كه «إِنَّ اللهَ تَعَالَى یَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ یَرْضَى لِرِضَاهَا»(8) در عین اختصار، معنای والا و مهمی دارد. حقائق و مطالب مهم ولایی تا حضرت مهدی علیهالسلام از این روایت استفاده میشود، یا این حدیث كه پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله هنگامی كه میخواهند حضرت فاطمه را دلداری و تسكین خاطر بدهند میفرمایند:
«أبشری یا فَاطِمة إنّ المَهْدِیّ منك»(9)
ای فاطمه! بشارت بر تو باد كه مهدی از توست؛ این بسیار مهم است كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله شخص اول عالم امكان، برای آرامش روان و آمادهساختن دختر عزیز و یگانه خود برای تحمل مصایب و مسائلی كه پیش میآید اینگونه دلداری میدهند كه مهدی از توست، یعنی همه از تو و برای توست و سیر جهان به سوی تو، و پیروزی حق بر باطل و نور بر ظلمت برای تو است. به هر حال سخن در عظمت حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار زیاد است.
لزوم گرامیداشت ایّام فاطمیه
گرامیداشت فاطمیه و مواضع فاطمه، سیره فاطمه، زهد فاطمه، عبادت فاطمه، علم و حكمت فاطمه باید همیشه جزء برنامهها باشد و در سخنرانیها، تألیفات و در هر فرصت مناسب باید آن را بازگو كرد.
باید مصایبی كه بر آن حضرت وارد شده است و آنقدر فاش و آشكار است كه حتی در مثل كتاب النهایة ابن اثیر - با اینكه سنّی است و كتابش لغت است- به مناسبت از اشاره به این مصائب پس از رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله نتوانسته خودداری كند و آنها را برای همه بازگو میكند.
ابن اثیر در النهایة، لغت (هنبث) این دو شعر را از حضرت زهرا علیها السلام استشهاد میآورد كه اجمالی از آن مصایب و هتك حرمتها به آن بانوی یگانه اسلام است كه هر كس و هر شخص آگاهی، همه چیز را از آن میفهمد و شدّت ناراحتی زهرا سلام الله علیها و رنج و غم او و اعتراض او را به آنچه واقع شد نشان میدهد. آنجا كه خطاب به پدر بزرگوارش میفرماید:
قَدْ كـانَ بَعْدَك أنباء وَ هَنْبَثة لَو كُنتَ شاهدَها لم یكثر الخُطَب
إنّا فَقَدْناك فَقْد الأرضِ وابلَها فَاختل قومُك فاشْهدهم وَ لاتَغب
سپس میگوید: «الهَنْبَثَة واحدة الهنابث، و هِی الأمُور الشّداد المختلفة و اشار إلى عتبها على أبیبكر: إنها خرجت فی لمة من نسائها تتوطأ ذیلها إلى أبیبكر فعاتبته.»
باید تاریخ را برای مردم بیان نمود، كلمات حضرت زهرا علیها السلام مخصوصاً آن خطبه عظیمه و بلیغه را كه از معجزات ایشان است به گوش جهانیان رساند.
باید در این فاطمیهها، شخصیت ملكوتی آن حضرت تجلیل و تعظیم شود و همه مردم در این ایام، ارادت و مودت خود را به یگانه بانوی اسلام دخت گرامی پیامبر رحمت حضرت فاطمه زهرا علیها السلام اثبات نمایند. امروز ما به تأسی به آن حضرت احتیاج داریم. جامعه ما به پیروی از روش همسرداری و تربیت فرزند - كه آن حضرت بهترین طریقه و روش را داشتند- احتیاج دارد.
امروز كلمات آن حضرت باید سرمشق زندگی همه بانوان و بلكه مردان باشد. آن حضرت، مقام واقعی و كرامت حقیقی زن را به دنیا ابلاغ نمود و فرمود: بهترین زن آن است كه نه او مرد نامحرمی را ببیند و نه مرد نامحرمی او را ببیند. این است كه حضرت زهرا علیها السلام را تا امروز و تا قیامت، در دلهای مردم آگاه و خداپرست و حقجو زنده نگه داشته است.
فاطمیه یك تاریخ است، فاطمیه یعنی فریاد بر سر ظالمان، فاطمیه یعنی جهاد برای پیروزی حق بر باطل، و بالاخره فاطمیه یعنی روز حكومت جهانی و الهی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف.
آری! فاطمیه عاشوراست، فاطمیه شب قدر است، فاطمیه غدیر و نیمه شعبان است و فاطمیه یعنی روز پیروزی نور بر ظلمت.
در پرتو بیان فضائل آن حضرت، همه ابعاد دین و ولایت ائمه طاهرین، و دعوت اسلام و قرآن و مكتب اهل بیت علیهم السلام و در كل، رسالت رسول اكرم صلی الله علیه و آله را باید تبلیغ نمود.
باید با بدعتها، با بیگانهگراییها، با نابسامانیها، با گناه، با شیوع مناهی و ملاهی، با فساد، با جهل و ضلالت مبارزه نمود.
مكتب اهل بیت علیهم السلام، مكتب معرفت، مكتب علم و بیداری، مكتب آگاهی و عدالت و برابری و رشد عقلی و اندیشههای نورانی است كه همه باید آن را در این فرصتها بازگو كنیم و همه باید قدردان مجالس نورانی فاطمی باشیم و از بركات آن كمال استفاده را نموده و مهمترین وظیفه خود را دعا با تضرّع و انابه به درگاه خداوند متعال برای تعجیل در فرج موفور السرور فرزند عزیز فاطمه، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه قرار دهیم؛ اللّهم عجل فرجه الشریف و اجعلنا من أعوانه و أنصاره و المستشهدین بین یدیه.
پینوشتها:
1. عیون اخبار الرضا علیه السلام؛ ج1، ب26، ح22.
2. نهج البلاغة، نامه28.
3. الجواهر السنیة؛ شیخ حر عاملی، ص710.
4. بحار الانوار؛ ج15،ب1، ح48.
5. بحار الانوار؛ج68،ب61، ح1.
6. عوالم العلوم، ص933.
7. نهج البلاغة، خ233.
8. صحیفه امام رضا علیه السلام، ص45،ح22.
9. البرهان متقی هندی، ص94.
فاطمه كیست؟
اللّهم صلّ علی الصدیقة فاطمة الزكیة حبیبة حبیبك و نبیّك و ام أحبّائك و أصفیائك الّتی انتجبتها و فضّلتها و اخترتها علی نساء العالمین و صلّ علی ولدها الذی بشّرها به خاتم النبیین صلوات الله علیه و آله، بقیة الله فی ارضه ارواح العالمین له الفداء.
پیرامون شخصیت جامع الأطراف و وسیع الأبعاد حضرت زهرا سلام الله علیها آنچه گفتهاند و نوشتهاند و باز هم گویندگان و نویسندگان بگویند و بنویسند، به پایان بیان مقامات و درجات و فضائل حضرت نمیرسند.
اگر چه عمر آن حضرت به واسطه ورود مظالم جانكاه، به ظاهر كوتاه بود، امّا در همین فرصت اندك، مواضعی را از خود نشان دادند كه درسهای سازنده آن در طول تاریخ، برای همه، راهبر و حقّنما است.
و به قول آن شاعر كه میگوید: ضلّ من جعل مقیاس الحیاة الطولا، نباید مقیاس زندگی را طولانیبودن ظاهری عمر قرار داد، بلكه مقیاس حقیقی حیات بشر، عرض عمر و بركات وجودی او است.
حیات حضرت زهرا سلام الله علیها نیز مانند حیات پدر بزرگوارش حضرت خاتم الانبیاء محمد بن عبد الله صلی الله علیه و آله، بسیار عریض، گسترده و پهناور، و سرشار از آثار و بركات بود.
در عالم وجود، كسی از حضرت زهرا علیها آلاف التحیة و الثناء، در علم و اخلاق و سیره و مقامات انسانی و كمالات و جنبههای روحی و جسمی نزدیكتر به حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم - شخص اول عالم امكان- نیست.
اگر چه طول عمر آن بزرگوار 18 سال بیشتر نبود، اما عرض آن بیش از میلیونها و بیشتر و بیشتر بود. مهمّ این است كه شخص در مدّت كوتاه حیات خویش، كارهایی بزرگ انجام دهد كه از دیگرانی مثل او در هزاران برابر آن سالها، صادر نمیشود.
از این جهات، هر چه ما در این موضوع و میدان وارد شویم، و هر چه در رشتههای مقامات و فضائل آن بزرگوار مطرح كنیم، نمیتوانیم حقّ مطلب را ادا نماییم.
همه مقاماتی را كه بتوان برای یك انسان كامل فرض كرد، حضرت زهرا سلام الله علیها در رتبه اول و در درجه اول آن قرار دارد.
مواضع حضرت زهرا علیها السلام در ایمان و معرفة الله، در بندگی خدا و عبادت، در بیاعتنایی به دنیا و قناعت، در رحم و ایثار دیگران بر خود، در همسرداری و تربیت فرزند، در حفظ كرامتها و حشمتهای خاصی كه اسلام برای بانوان توصیه نموده است و در رعایت ستر و عفاف، و در نشاندادن تمام ده صفت برجستهای كه در سوره احزاب برای زنان، مانند مردان افتخار شمرده شده، یگانه و اسوه بود.
همه تاریخ حیات آن حضرت برای انسان اعجابآفرین است كه چگونه یك زن، و تا كجا میتواند به آن مقامات عالی نائل شود، و سیر خودش را به طرف خداوند متعال ادامه بدهد.
آن قدر انوار وجود فاطمه علیها السلام درخشان است كه بعضی از زنان پیغمبر در توصیف ایشان میگوید: «مَا رَأَیْتُ أفْضَل مِنْ فَاطِمَة غَیر أبِیهَا؛ من برتر از فاطمه ندیدم مگر پدرش را»(1)
مواضعی كه حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها بعد از رحلت حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم اتخاذ كردند، بسیار والا و اعجابانگیز بود. او كه مسئولیت بزرگ رساندن حقایق به مردم را بر عهده خودش میدید، معجزهوار آن خطبه بزرگ را در مسجد پیامبر صلوات الله علیه و آله انشاء كرد.
در آن شرایط و موقعیت كه برای هیچ كسی امكان چنان سخنرانی و چنان خطبه و بیان حقائقی میسر نبود آن حضرت - كه سلام و درود خداوند بر او باد- تنها كسی بود كه با حضور خود و ایراد آن خطبه بلیغه، حضور رسول الله صلی الله علیه و آله را به یاد مستمعین میآورد.
آن حضرت با چادر و عبایی كه پوشیده بودند و روی زمین كشیده میشد و در حالی كه زنان بنیهاشم اطراف ایشان را گرفته بودند وارد مسجد شد.
به امر آن بزرگوار، پردهای بین بانوان و مردان كشیده شد تا حضرت از پشت پرده خطبه بخوانند و چنان خطبه را بالبداهة انشاء میفرمودند كه مستمعان را سكوت فراگرفته و اشك از چشمان آنها سرازیر شده بود.
وجود حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها وجودی آسمانی و ملكوتی است كه امثال بنده نمیتوانیم در این میدانها وارد شویم و به وصف آن حضرت بپردازیم.
اصلاً یكی از اركان مهمّ عنوان والای اهل بیت علیهم السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها است. در آیه تطهیر «إنّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ البَیْتِ وَ یُطَهِّرَكُم تَطْهِیراً»(2)، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها یگانه بانویی از آن پنج تن است كه این آیه در شأن آنها نازل شده است و او مشمول این آیه است.
و در آیه «فَمَنْ حَاجَّكَ فیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ»(3)، یگانه زنی كه با حضرت رسول حضور پیدا كرد فاطمه زهرا صلوات الله علیهما بود.
در آیه «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى»(4) هم وقتی از حضرت رسول صلوات الله علیه و آله میپرسند كه نزدیكان شما - كه خداوند در این آیه امر به مودّت آنها فرموده- چه كسانی هستند؟
میفرمایند: علی و فاطمه و حسن و حسین صلوات الله علیهم اجمعین. (5)
مقام معنوی حضرت زهرا سلام الله علیها و وجود مبارك ایشان، حجتی است برای حقانیت شیعه. بنده یك وقتی كه در مدینه بودم، شنیدم كتابخانهای در آنجا كتابهای ضد شیعه را میفروشد. بنده رفتم و كتابهای آنجا را بررسی كردم. دیدم یكی از آن كتابها روی میز صاحب مكتب است. كتابی بود به نام «و جاء دور المجوس»
با صاحب كتابخانه مشغول صحبت شدم. ایشان از كتابهایی نام برد كه بنده آنها را میشناختم. بعد پرسید كه شما این كتاب را دیدهاید یا نه؟ گفتم: ندیدم، ولی میدانم كه تمام مطالب افترا و دروغ است. گفت: نخوانده از كجا میگویید؟
كتاب را گرفتم و باز كردم. در همان نگاه اول، مطلبی را كه نوشته بود عنوان كردم، و جعل و كذببودن آن را برایش ثابت نمودم.
بالاخره بعد از كمی صحبت، پرسید كه عقیده شما در مسأله خلافت آن دو نفر چیست؟ گفتم: این چه سؤالی است كه شما میكنید! معلوم است كسی كه عقیده به آنها نداشته باشد، از دین خارج نمیشود، و كسی كه از دنیا برود و آنان را نشناخته باشد بیدین نیست.
در ادامه كه نسبت به عقیده شیعه درباره امر خلافت اصرار میكرد گفتم: عقیدتنا عقیدة سیدة فاطمه سلام الله علیها.
این را كه گفتم ساكت شد، و معلوم بود مواضع آن حضرت نسبت به خلفا را نمیتوانند ردّ نمایند. سپس پرسید: بعد چطور؟ و منظورش اجماع ساختگی بود. گفتم: ما به همان اعتقاد حضرت زهرا علیها السلام باقی هستیم.
وقتی باز هم همین حرف محكم را تكرار كردم، دیگر نتوانست حرفی بزند.
غرض اینكه موقعیت و مواضع حضرت فاطمه زهرا صلوات الله و سلامه علیها، موقعیتی است كه اساس مذهب تشیع را تقویت و تأیید میكند.
بنابراین باید معارف و هدایتهای سرور بانوان جهان، بضعه رسول صلوات الله علیه و آله را در معرض مطالعه همگان قرار دهیم كه همین عقاید و هدایتها حجّت تشیع میباشد.
باید در این ایام، خطبه معجزهوار حضرت زهرا سلام الله علیها - كه متضمن همهگونه پیام لازم و سازنده در تمام نواحی حیات است- مورد توجه قرار بگیرد.
باید موضع حضرت آنجا كه میفرماید: «خَیْرٌ لِلنِّسَاءِ أَنْ لَا یَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَا یَرَاهُنَّ الرِّجَال؛ برای زن بهترین حال این است كه هم مرد بیگانه او را نبیند و هم او مرد بیگانه را نبیند»(6)، مورد توجه و تأمل بانوان زهرایی قرار بگیرد.
باید مراسم و ذكر فضائل آن حضرت همیشه زنده بماند كه یكی از وسائل تقرّب به خداوند، احیاء امر اهل بیت علیهم السلام خصوصاً فاطمه زهرا سلام الله علیها میباشد.
باید در چنین موقعیتی هر چه میتوانیم مقام حضرت زهرا علیها السلام را بیشتر تجلیل بكنیم و معارف ایشان را به مردم برسانیم كه ادای مزد رسالت حضرت رسول صلی الله علیه و آله، تجلیل و تقدیر از ایشان است.
البته كسانی كه در مقام تجلیل و تعظیم آن حضرت هستند، طبعاً ملتزم به احكام هم میباشند. همانطور كه امام صادق علیه السلام در شعری كه انشاد كردند فرمودند:
تَعْصِی الْإِلَهَ وَ أَنْتَ تُظْهِرُ حُبَّهُ هَـذَا مُحَالٌ فِی الْفِعَالِ بَدِیعٌ
لَـوْ كَــانَ حُبُّكَ صَادِقاً لَأَطَعْتَهُ إِنَّ الْمُحِبَّ لِمَنْ یُحِبُّ مُطِیع(7)
یعنی علامت صدق و صداقت ما در محبّت فاطمه زهرا علیها آلاف التحیة و الثناء این است كه در راه او و خط آن بزرگوار ثابتقدم باشیم و همیشه و هر لحظه، اطاعت از امر خدا و رسول و ائمه طاهرین علیهم السلام را سرلوحه كار خودمان قرار بدهیم.
پینوشتها:
1. مجمع الزوائد هیثمی، كتاب المناقب، باب مناقب فاطمة بنت رسول الله صلی الله علیه و آله، ح15193.
2. سوره احزاب، آیه33.
3. سوره آل عمران،آیه61.
4. سوره شوری، آیه23.
5. بحار الانوار؛ج23، ب13.
6. وسائل الشیعة، ج20،ح25054.
7. امالی شیخ صدوق ره، مجلس74.