دوشنبه: 1403/02/10
نسخه مناسب چاپSend by email
پيام مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني (مد ظله العالي) به كنگره‌ي ملي غدير- تهران

بسم الله الرحمن الرحیم

 الحمد لله رب العالمین والصلاة والسلام علی اشرف الانبیاء والمرسلین ابی القاسم محمد و آله الطیبین الطاهرین واللعن علی اعدائهم اجمعین.
والحمد لله الذی جعلنا من المتمسكین بولایة امیرالمؤمنین و اولاده الأئمة المعصومین سیما بقیة الله فی الارضین.
ثم السلام علی شیعة امیرالمؤمنین، الفائزین المخلصین و حزب الله المفلحین.

عید سعید غدیر كه بزرگترین عید اسلام و ادیان الهی است به آستان مقدس ولی الله الاعظم حضرت صاحب العصر والزمان مولانا المهدی عجلّ اللّه تعالی فرجه الشریف و به شما شیعیان با اخلاص و غدیریان بزرگوار تبریك و تهنیت عرض می‌كنم و اجتماع پرشكوه و با عظمت اساتید محترم و دانشمندان و دانشجویان عزیز را گرامی می‌دارم. این اجلاس نورانی نه تنها همایش زمینی‌ها و انسان‌ها می‌باشد بلكه در حقیقت اجتماع ملائكه و فرشتگان الهی و كروبیان است كه همه در خدمت به غدیریان افتخار می‌كنند.
اگر پروبال معطر ملائك را در این جمع روحانی و معنوی می‌بینید تعجب نكنید؛ زیرا آنها به تشرف به این مجالس بر خود می‌بالند و به آن متنعم می‌شوند.
سخن از غدیر یعنی سخن از سرّ خدا و ناموس خلقت، سخن از حقیقت هستی و سخن از روح واقعی ادیان الهی و در یك كلمه سخن از ولایت امیرالمؤمنین علیه افضل صلوات المصلین.
آیا می‌توان غدیر را آنچنان كه هست به مردم نشان داد؟ آیا می‌توان حادثه بزرگ تاریخ بشریت را به نمایش درآورد؟
غدیر روز سرنوشت برای انسانیت و زیباترین حماسه تاریخ ادیان است. روزی كه خداوند می‌خواهد محبوب‌ترین آفریده خود را بعد از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم به دنیا معرفی كند. روزی كه خداوند می‌خواهد دلبری خود را به محبوب خود نشان دهد و به دنیا اعلام كند كه من علی را برگزیدم و او را بر جهانیان امیر قرار دادم. روزی كه صراط مستقیم و حبل الله المتین را به مردم نشان داد. آری؛ روزی كه به فرموده امام صادق علیه السلام:
«هو عید الله الاكبر و مابعث الله عزوجل نبیاً الاّ و تعیّد فی هذا الیوم و عرّف حرمته و اسمه فی السماء یوم العهد المعهود».
روزی كه هشتمین پیشوای شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام می‌فرماید:
«ان یوم الغدیر فی السماء اشهر منه فی الارض».
روزی كه خداوند به جبرئیل امین فرمان می‌دهد تختی را به عنوان تخت كرامت الهی در مقابل بیت‌المعمور نصب كند و برآن بالا رود و ملائكه از آسمانها برگرد او جمع شوند و مدح و ثنای رسول اكرم را بگویند و بر شیعیان امیرالمؤمنین و دوستان ایشان طلب آمرزش نمایند و همچنین در جای دیگر امام هشتم علیه‌السلام در باره غدیر چنین می‌فرماید:
«و هوالیوم التبسم فی وجوه الناس من اهل الایمان».
غدیر روز لبخند زدن در چهره مردم با ایمان است. غدیر روز جشن واقعی مسلمانان است غدیر روز شادی و نشاط شیعیان است.
وظیفه همه مسلمانان این است كه به هر وسیله‌ای كه می‌توانند این خاطره مهم را باشكوه تمام زنده نگه دارند و آن را به نسل‌های بعد از خود انتقال دهند كه پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
«فلیبلغ الحاضر الغائب والوالد الولد الی یوم القیامه»
باید حاضرین در روز غدیر پیام غدیر را به غائبین و پدران به فرزندان خود تا روز قیامت برسانند.
آری این بزرگترین وظیفه دوستداران امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌باشد. نمی‌شود كسی اظهار دوستی و تشیع كند؛ اما از غدیر و پیام آن خبر نداشته باشد و در رساندن این پیام احساس مسئولیت نكند.
پیام غدیر پیام رهبری امت و وحدت مسلمانان در محور غدیر، پیام هدایت و پیام حیات جامعه در پیروی از امامان معصوم علیهم‌السلام می‌باشد و بالاخره پیام غدیر عمل به وظایف و تكالیف دینی و حفظ مواضع اسلامی و امر به معروف و نهی از منكر و دفاع از مبانی مكتب است غدیر یعنی صاحب آن را در تمام مراحل زندگی الگو قراردادن و از او پیروی نمودن كه
«الشیعه من شایع علیّاً».
در خاتمه با اذعان و اعتراف به اینكه نمی‌توان در اقیانوس بی‌كران غدیر وارد شد و عرض اندام نمود، عرض می‌كنم:
این شرح بی‌نهایت كز وصف یار گفتند / حرفی است از هزاران كاندر عبارت آید
عرایض خود را با درود و تحیّت بر شما عزیزان و مؤمنین با اخلاص كه در این همایش روحانی شركت كرده‌اید و همچنین بر خدمتگزاران مكرم آن به پایان می‌برم.
صلوات الله و سلامه علیكم یا شیعة امیرالمؤمنین یا انصار دین الله ایها الفائزون المخلصون الراكبون فی سفینة النجاة والمعتصمون بحبل الله هنیئاً لكم یا انصارالحق و یا حماة الدین و یا ابناء الاسلام والقرآن لقد فضلكم بهذه الفضیله و شرّفكم بهذا التشریف واختاركم علی غیركم من العالمین.

ذی الحجة الحرام 1431
لطف الله صافی

دوشنبه / 1 آذر / 1389