دوشنبه: 1403/02/10
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار اعضاي ستاد حوادث غير مترقبه استان قم:
گناه، حيات دنيوي انسان را نيز به خطر مي‌اندازد.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح امروزسه شنبه 24/7/86 اعضای ستاد حوادث غیر مترقبه استان قم را به حضور پذیرفتند

معظم له در این دیدار، سرمنشاء حوادث طبیعی را مورد توجه قرار داده و فرمودند: بشر امروزی می‌خواهد همه حوادث طبیعی را به اسباب و علل ظاهری پیوند بدهد و نقش بشر و اعمالش را كمرنگ نشان دهد، ولی براساس آیات و روایات متعدد، عوامل معنوی و اعمال و رفتار بشر در بروز و چگونگی این وقایع بسیار تأثیر گذار است.

ایشان در ادامه فرمودند:همانطوری كه مزاج آدمی با بعضی از غذاها سازگار نیست طبع عالَم نیز با بعضی از كارها و اعمال بشر ناسازگار است. طبع عالَم، ظلم ، فساد، بی‌عدالتی و تبعیض و خیلی از مفاسدی را كه در جامعه‌ی ما رواج دارد، را نمی‌پذیرد و موافق نیست.

این مرجع تقلید آیات و روایاتی چند را شاهد مثال آورده و فرمودند: خداوند فرموده‌اند آیا آنهایی كه معصیت و گناه می‌كنند خودشان را ایمن می‌بینند از اینكه روزی، زمین همه آنچه كه بر روی آن است در خود فروبرد؟ و یا می‌فرماید: آیا اینها خودشان را در امان می‌بینند كه این اعمال را انجام می‌دهند؟ و ملتفت نیستند كه اعمالشان اثر دارد؟

معظم له ادامه دادند: بشر از اعمال و كردار خود غفلت می‌كند و نمی‌داند كه كارهای او چه اثرات و نتایجی دارد و تمام تأكید قرآن و روایات، برای توجه دادن بشر به این امر است.

استاد درس خارج حوزه علمیه، نقش دعاهای وارده از ائمه در زندگی انسان را فراتر از فهم بشر دانسته و فرمودند: همه دعاها به نوعی به بشر هشدار میدهند كه متوجه خود و كارهای خویش باشد و آگاه باشد كه كارهایش علاوه بر اینكه عقاب اخروی دارد، در این دنیا نیز با عكس العمل همراه است و وقتی در دعای كمیل می‌خوانیم كه اللهم اغفرلی الذنوب التی تحبس الدعاء، اللهم اغفرلی الذنوب التی تنزل البلاء؛ از خدا می‌خواهیم كه اثر گناهان را در نزول بلا و مصیبت از بین ببرد.

این مرجع تقلید انسان را عاجز از درك حكمت نزول بلا در یك مكان دانستند و فرمودند: اینكه بلا در یك جایی می‌آید كه با درك و تصور آدمی تطابق ندارد و خلاف تصور آدمی است، حكمت‌هایی دارد و ممكن است موانع حقیقی در بعضی مكان‌ها مانع از نزول بلاء در آن منطقه باشد.

حضرت آیت الله العظمی صافی در بخش دیگری از سخنان خویش به وظایف این ستاد اشاره كرده و فرمودند: این كه نهادی بعد از وقوع حوادث، نقش خود را در جهت كاهش خطرات بعد از حادثه و كمك به افراد نیازمند، ایفا می‌كند و قبل از وقوع حادثه نیز دیگران را نسبت به وقوع آنها آگاه سازد، كاری پسندیده و قابل تقدیر است.

معظم له افزودند: این كارها از عبادات بزرگ است و جامعه‌ی اسلامی ما باید با برنامه‌های منسجم و كلان همواره خود را در جهت مقابله با این حوادث، آماده نگه دارد و حیات اجتماعی مردم به همین است كه به این مسائل توجه داشته باشیم

سه شنبه / 24 مهر / 1386