شنبه: 1403/02/8
نسخه مناسب چاپSend by email
يكي از اصول مهمّ مسلماني، رسيدگي به حال ضعفا، محرومان و مستمندان جامعه است.
حضرت آیت الله العظمی صافی در دیدار اعضای ستاد کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان استان قم:

امروز دوشنبه 13/6/91 اعضای ستاد بازسازی و كمك‌رسانی استان قم به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف دیدار كردند.

در ابتدای این دیدار، رئیس شورای اسلامی قم و عضو ستاد بازسازی و كمك‌رسانی به زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی از نحوه خدمات‌رسانی این ستاد به مردم زلزله‌زده گزارشی ارائه داد.

معظم له در ادامه این دیدار بیاناتی ارائه فرمودند كه قسمتی از آن به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاة ‌و السلام علی سید الانبیاء‌ و المرسلین سیدنا ابی القاسم محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین و لاسیما مولانا بقیة‌الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم اجمعین الی یوم الدین.

«مَثَلُ الَّذِینَ ینْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللهُ یضَاعِفُ لِمَنْ یشَاءُ وَاللهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»/سوره بقره، آیه261

بنده اولاً این توفیقاتی را كه بیان كردید به وسیله مردم و نهادهای مختلف قم فراهم شده است تبریك عرض می‌كنم و از همه تشكر می‌كنم.

این مسأله بسیار با اهمیت و حساس است، و مسلمانان در این مواقع باید هویت اسلامی و اخوت دینی خودشان را به منصه ظهور و بروز برسانند، و همان‌طوری كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید مثل مؤمنین، مثل جسم واحد است كه وقتی در یكی از اعضای این جسم خللی پیدا شود و زحمتی و دردی باشد تمام اعضا در آن درد با آن عضو مشاركت دارند، یعنی تمام وجود انسان دردمند می‌شود، باید به مصائبی كه برای برادران و خواهران دینی ما اتفاق می‌افتد با این نگاه بنگریم.

باید در این مواقع حضور فعال داشته باشیم؛ هر چه بیشتر به این مردم خدمت كنیم و مشكلاتشان را بتوانیم حل كنیم. این خصیصه بویژه در شهر قم به عنوان شهر دین و مذهب، شهر حوزه علمیه و حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها باید بیشتر ظاهر شود كه خود سبب ترویج دین و معارف مذهبی است.

اصل مسلمانی همین است كه مسلمان‌ها به حال همدیگر برسند و به محرومان و مستمندان رسیدگی كنند و الّا اگر كسی این خصوصیات را نداشته باشد رنگ و بوی مسلمانی ندارد.

وظیفه هر انسانی است كه به كمك مردم ضعیف و آسیب‌دیده - مخصوصاً آذربایجانی‌های عزیز كه در التزام به تشیع و احكام دین معروف هستند- بشتابد. ما هم در حدّی كه توانسته باشیم كمك كرده‌ایم و در مورد مصرف سهم امام علیه السلام آنهایی كه اجازه خواستند تا كمك بكنند اجازه دادیم، و واقعاً اگر حقیر می‌توانستم آنجا بیایم و كار كنم می‌آمدم كه دارای اجر و ثواب فراوانی است.

این یك فرصتی است برای آنهایی كه گرفتار این مصیبت نیستند تا به كمك زلزله‌زدگان بروند و از ثواب‌های الهی بهره‌مند بشوند.

برنامه‌هایی هم كه اعلام كردید مخصوصاً موضوع چهارده مسجد، چهارده درمانگاه و چهارده روستا كه به وسیله مردم ولائی قم ساخته شود، همه‌اش باعث خوشحالی است و طوری خدمت كنید كه معروف و مشهور شود عزیزانی كه از قم برای خدمت به آنجا می‌روند، اینها فرستاده‌های ائمه علیهم السلام و اصحاب ائمه‌اند كه برای كمك به مؤمنین آمده‌اند.

امیدوارم كه انشاءالله موفق باشید و بتوانید قلب مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را مسرور نمایید كه آن بزرگوار نگران وضع آنجا هستند.

همه این مردم عائله حضرت هستند و هر كسی كه در این برنامه‌ها شركت كند، مستقیم به آقا حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه كمك كرده است چرا كه كمك به اینها از حوائج اصلی و قطعی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

بنده مجدد از شما عزیزان تشكر می‌كنم و امیدوارم كه موفق باشید. هر كسی بیشتر از این فرصت استفاده كند، به خداوند متعال مقرب‌تر می‌شود. انشاء الله خداوند حقیر را هم كه راضی به كارها و كمك شما به برادران مؤمن خود هستم شریك گرداند. والسلام علیكم و رحمةالله و بركاته

 

سه شنبه / 14 شهريور / 1391