جمعه: 1403/02/7
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار مسئولان و اعضاي ستاد اعتكاف:
اعتكاف، انسان ساز است.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح امروز پنج شنبه 13/4/87 جمعی از خادمین اعتكاف و اعضای ستاد اعتكاف را به حضور پذیرفتند.

معظم له  در این دیدار ضمن تبریك ولادت باسعادت امام محمد باقر علیه السلام، این امام همام را احیاگر مذهب اهل بیت علیهم السلام خواندند و فرمودند: اینكه حضرت رسول قبل از ولادت ایشان، جابر را مأمور می‌كند كه سلام حضرت را به ایشان ابلاغ كند، نشان از عنایت ویژه حضرت به امام محمد باقر علیه السلام دارد.

ایشان به روایتی از امام محمد باقر علیه السلام استشهاد كرده و بیان داشتند:كمال دین انسان در این است كه فرد در دین خود فقه و آگاهی و بصیرت داشته باشد؛ فقیه و دین‌شناس باشد و معرفت داشته باشد. اگر كسی معرفت نداشته باشد، بهره‌ای از عبادات و اعمالی كه انجام می‌دهد، نخواهد برد.

این مرجع تقلید در ادامه تفسیر این روایت شریف افزودند: در اعمال و عبادات انسان حتماً‌ باید معرفت باشد؛ معرفت در خداشناسی، پیغمبر شناسی و امام شناسی باید باشد؛ و اینكه در گرفتاری‌ها، پیشامد‌ها و مصائب دنیا صبر داشته باشد و معیشت خود را مقدر بداند.یكی از گرفتاری‌های زمان ما اینست كه معیشت ما اندازه ندارد و اقتصاد زندگی ما نامنظم و آشفته است.

حضرت آیت الله العظمی صافی در بخش دیگری از سخنان خویش، احیای سنت‌های الهی را یك وظیفه بزرگ و همگانی دانستند و خاطر نشان كردند: در كتاب اقبال سید بن طاووس بیش از صد صفحه پیرامون ماه رجب نوشته  شده است و دعاهای عالیة المضامینی در آن آمده است كه اگر انسان بخواند و در آنها تأمل و تدبر كند، همه بر بصیرت و معرفت انسان می‌افزاید.این سنت‌ها همه برای اینست كه مردم تكامل پیدا كنند و به درجات بالای تقرب به خدا نائل شوند.

معظم له ادامه دادند: اگر كسی در دین مقدس اسلام و این برنامه‌ها تأمل كند، می‌فهمد كه این دین،‌دینی خدایی است و این برنامه‌ها و دستورات آمده تا بشر را نگاه بدارد و از انحراف حفظ كند.

ایشان اعتكاف را یكی از سنت‌های الهی دانستند كه پیامبر گرامی اسلام بر انجام آن اهتمام ویژه‌ای داشتند و فرمودند:این سنت اعتكاف یكی از اسرار بزرگ دین است؛ مكتب است، مدرسه است، ماه مبارك رجب و این برنامه‌ها و دستوراتی كه برای این ماه صادر شده است، همه برای انسان‌سازی است و برای این است كه مردم به خدا نزدیك شوند.

این مرجع تقلید با بیان اینكه اعتكاف برنامه‌ای است كه انسان در طول سال می‌تواند انجام بدهد ولی در ماه رمضان جلوه بیشتر و ثواب زیادتر دارد و بیشتر مورد تشویق قرار گرفته است، به اهتمام رسول گرامی اسلام در اعتكاف دهه سوم رمضان اشاره كردند و افزودند: در جنگ بدر كه در ماه مبارك رمضان واقع شد و شرایط برای اعتكاف فراهم نبود، رسول گرامی اسلام سال بعد دهه سوم را اعتكاف كردند و یك دهه نیز قضای سال گذشته را به جا آوردند.

ایشان احیاء امر اعتكاف را در جامعه خاطرنشان كرده و اظهار داشتند: سنت‌های الهی را باید حفظ كرد تا در جامعه زنده بماند و مردم از این برنامه‌ها استفاده كنند. این برنامه‌ها معنویات مردم را رشد می‌دهند و فهم و شعور دینی مردم را كامل می‌كند.

معظم له در ادامه افزودند: این سنت اعتكاف، برنامه‌ای برای خودداری و خودسازی انسان است تا بتواند بر نفس خود تسلط یابد. اعتكاف،‌جهاد است و اگر این سنت در جامعه‌ای زنده باشد، اسباب افتخار است و در این جامعه معاصی، انحرافات و فساد اخلاقی كم می‌شود و مردم در دنیای امروز به این برنامه‌ها محتاج‌ترند.

حضرت آیت الله العظمی صافی به دلایل اقبال مردم به اعتكاف اشاره كرده و بیان داشتند: دنیا، یك دنیای مادی است و رو به فساد، انحطاط و ابتذال است. مردم از این دنیا و اشتغالات مادی سرخورده شده‌اند و می‌خواهند به جایی متوسل و متمسك شوند. از این رو برنامه‌ای مثل اعتكاف مورد حاجت بشر است و از آن استقبال می‌شود.

ایشان در ادامه با توجه به مشكلات و سرگردانی مردم در عصر حاضر كه بیشتر از زمان‌های گذشته است،‌گرایش مردم به سنت اعتكاف را بیش از گذشته ارزیابی كردند و افزودند: مردم می‌خواهند از این تحیّر و سرگردانی،‌ از این ابتذالات مادی و از این مفاسدی كه دیده می‌شود؛ از تبلیغات سوء، انحطاط اخلاقی، موسیقی و اختلاط زن و مرد در جامعه نجات پیدا كنند و همین است كه وقتی مكتبی مثل اعتكاف به آنها عرضه می‌شود از آن استقبال می‌شود.

معظم له برگزاری این برنامه‌ را اقامه شعائر خدا دانستند و فرمودند: خیلی فضیلت دارد كه انسان احیاگر سنت الهی باشد و باید این گونه برنامه‌ها را زیاد كنیم و گرامی بداریم و اهتمام كنیم كه با شكوه‌تر و با عظمت‌تر برگزار شود و خلوص نیت در اینجا محفوظ باشد.

این مرجع تقلید با اشاره به شعر « اینجا تن ضعیف و دل خسته می‌خرند / بازار خودفروشی از آن سوی دیگر است» فرمودند: باید خلوص نیت در آن كسی كه اعتكاف می‌كند و یا مراسم اعتكاف را برگزار می‌كند محفوظ باشد. اینجا از مردم خلوص نیت می‌خواهند؛ فهم و بصیرت و معرفت می‌خواهند كه انسان متوجه كار خود باشد كه این كار، كار بزرگی است. ارزش این كار بیش از این است كه انسان تصور می‌كند و بداند و مواظب باشد كه این فرصت پیش آمده را به چیزی نفروشد و در كمال خلوص نیت آن را انجام دهد.

حضرت آیت الله العظمی صافی با استشهاد به خطبه‌ای از امیر المومنین علی علیه السلام، پیام‌های اعتكاف را یادآور شدند و افزودند: از پیام‌های اعتكاف اینست كه انسان به دستورات خدا عمل بكند و توجه‌اش به تمام معنا به این باشد  كه دستورات دین را اجرا كند و خودش را با دین انطباق دهد.

ایشان ادامه دادند: خواهران و براداران بدانند كه خیلی كارهای دیگر هم وجود دارد كه ثواب بسیاری دارد و برحسب روایات ثوابی چند برابر اعتكاف را دارد.انسان باید در مقام انجام آنها باشد و مجموع دستورات دین را در نظر داشته باشد.باید همه جوانب دین را ملتفت بود و در این برنامه اعتكاف را خود را بسازیم.

معظم له به بیان پیام‌های اعتكاف برای خواهران پرداختند و بیان داشتند: خواهری كه حجاب خودش را حفظ می‌كند، دین خودش را نگاه می‌دارد و صورت خودش را از نامحرم می‌پوشاند، این عمل خود اعتكاف است و این خواهر معتكف است. خواهرانی كه در اعتكاف هستند باید مواظب و ملتفت باشند كه زن هرچه پوشیده‌تر باشد به خداوند نزدیك‌تر است و هرچه با مردها بیشتر اختلاط داشته باشد، از خدا دورتر است.

این مرجع تقلید با توصیه‌ به اینكه معتكفین امام زمان را فراموش نكنند و برای تعجیل در فرج حضرت بقیة الله ارواحنا فداه و برای اینكه وجود نازنین ایشان رنجش خاطری از اعمال پیدا نكنند دعا كنند، فرمودند: كاش من هم یكی از شما بودم و اسم بنده را هم جزو خدمتگزاران می‌نوشتند.

معظم له در پایان سخنان خویش با تقدیر و تشكر از كسانی كه به احیای سنت‌های الهی می‌پردازند، فرمودند: امیدوارم كه همه مخصوصاً‌ كسانی كه زحمت می‌كشند و اهتمام دارند كه معتكفین فارغ البال به عبادت خویش بپردازند، موفق باشند.

در ابتدای این دیدار حجة الاسلام تكیه‌ای گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های ستاد اعتكاف به محضر معظم له ارائه نمود.

 

پنجشنبه / 13 تير / 1387