جمعه: 1403/02/7
نسخه مناسب چاپSend by email
حضرت آيت الله العظمي صافي در ديدار جمعي از طلاب مدرسه الحجة مشهد:
روحانيت در رساندن معارف اهل بيت عليهم السلام به جامعه بيشتر تلاش كند.

حضرت آیت الله العظمی صافی صبح پنج‌شنبه 28/9/87 تعدادی از طلاب مدرسه الحجة مشهد را به حضور پذیرفتند.

معظم له در این دیدار به اهمیت و عظمت عید غدیر خم، و روایتی از ابوالمعالی اشاره كردند و افزودند: كمتر موضوعی به این اهمیت یافت می‌شود كه فقط درباره اسناد آن بیش از 28 جلد كتاب نوشته شده باشد.

ایشان ادامه دادند: اهمیت ولایت امیرالمومنین به قدری زیاد است كه همه علما به مناسبت‌های مختلف بر آن متعرّض شده‌اند؛ آن عالمی كه در علم لغت كتاب نوشته در ارتباط با كلمات « من كنت مولاه، فهذا علی مولاه» سخن رانده است؛ و همینطور در علم رجال، حدیث، تاریخ و همه شعب مختلف علومی كه ما داریم، علما در این باب به سخن پرداخته‌اند.

معظم له امیرالمومنین را یدالله، عین الله و جَنب الله خواندند و بیان داشتند: همه علما در این حدیث متفق‌القول هستند و این داستانی نیست كه بتوان در اصل آن شك و انكار كرد.

ایشان با توصیه به تدبر بر آیه « یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیك...» تصریح كردند: این یكی از وقایع مهم تاریخ اسلام است كه خداوند متعال این همه به آن اهمیت داده، تا به این كیفیت تبلیغ شده است.

معظم له به مقایسه این آیه با آیه اكمال دین پرداختند و فرمودند: اگر این دو آیه را پیش هم بگذاریم غیر از ولایت امیر المومنین، علیه السلام، مطلب دیگری مد نظر نیست و آنچه كه مسلّم است آیه «یا ایها الرسول» قبل از آیه اكمال دین نازل شده است و اگر آیه تبلیع بعد از آیه اكمال نازل شده باشد،‌ دین كامل نشده است و كامل شدنش به تبلیغ آن است.

ایشان با بیان اینكه «غدیر غیر از ولایت امیر‌المومنین و و برنامه‌ای كه امت باید تا روز قیامت تحت نظارت ولایت داشته باشد، چیز دیگری نمی‌باشد» افزودند: هر كسی با اندكی انصاف به حادثه غدیر نظر و تفكر كند، به حقانیت ولایت امیرالمومنین علیه السلام خواهد رسید.

مرجع تقلید شیعیان، هویت و شخصیت ما را عجین با مسأله غدیر دانستند و اظهار داشتند: باید از غدیر خم تجلیل كنیم و برنامه‌های آن را باشكوه‌تر برگزار كنیم.

ایشان با ذكر اینكه فرهنگ ما فرهنگ اسلام و عدالت، ایمان و پرهیزكاری است، بیان داشتند: ما افتخار می‌كنیم كه ملتزم به شخصیتی هستیم كه بعد از وجود پیامبر گرامی اسلام، شخصیت ممتاز جهان اسلام است.

معظم له با اشاره به اینكه باید سنت‌های اسلامی را در جامعه زنده نگه داریم فرمودند:‌باید در این راه زحمت كشید و نگذاریم كه ولایت ایشان در جامعه تضعیف شود؛ و جوانان و فرزندان خویش را با محبت امیر‌المومنین و ائمه اطهار علیهم السلام تربیت كنیم.

ایشان صحبت كردن در مورد امیر المومنین را فراتر از بیان و كلام دانستند و ادامه دادند: چه كسی می‌تواند راجع به فضایل و كمالات ایشان صحبت كند؟ شناخت امیر المومنین جز از كلام خود حضرت و پیامبر گرامی اسلام از راه دیگری ممكن نخواهد بود.

معظم له به تشریح وظایف شیعیان حضرت پرداختند و افزودند: هر كس باید در هر حدی كه می‌تواند از حدود و ثغور دین كه مورد نظر حضرت امیرالمومنین است، دفاع كند و ولایتش را نگه بدارد و در هجومی كه به دین می‌شود، در مقام دفاع و ایستادگی باشد.

حضرت آیت الله العظمی صافی انتظار امام زمان از حوزه‌ها را بالا دانستند و تصریح كردند: آن طور كه باید معارف اهل بیت علیهم السلام در حوزه و جامعه مطرح باشد و حرف‌های دیگر مطرح نباشد، كار نكرده‌ایم و این موجبات رضایت آن وجود نازنین را فراهم نمی‌كند.

ایشان حضور طلاب در مشهد و كنار حرم حضرت ثامن الحجج علیه السلام را افتخار و بركت دانستند و فرمودند: باید اوضاع مردم و شهر مقدس مشهد ولایی باشد و تظاهر به معصیت و گناه و موسیقی در این شهر نباشد و شهری باشد كه مردم وقتی به آنجا‌ می‌آیند الگو بگیرند.

 

پنجشنبه / 28 آذر / 1387