شنبه: 1403/02/8
نسخه مناسب چاپSend by email
پاسخ به ندای رهبری در مساله تبلیغ دین

در آستانه ماه محرم الحرام حسینی همایش بزرگ مبلغین اعزامی از سوی دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با سخنرانی رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه حضرت آیت الله حسینی بوشهری در حسینیه آیت الله صافی برگزار گردید.
در ابتدای جلسه مسئولین اعزام مبلغ، گزارشی از فعالیت های تبلیغی و آموزشی ارائه نمودند که آموزش بیش از 1600 نفر از برادران و خواهران -اعزام بیش از هزار نفر در طی 30 سال حمایت‌های مختلف از مبلغین دین، رسیدگی به مستمندان در مناطق تبلیغی کم برخوردار - اعزام به خارج از کشور و ... از جمله این فعالیت‌ها می‌باشد.
▪️نائب رئیس مجلس خبرگان رهبری در آغاز ضمن تقدیر و تجلیل از فعالیت های تبلیغی و فرهنگی دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) بیان داشتند: حقیقتا از این فعالیت‌های گسترده که پایه‌گذار آن فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) بودند و در حال حاضر آیت الله زاده مکرم ایشان که از اساتید حوزه علیمه قم می باشند و ادامه دهنده آن هستند بسیار خوشحال و خرسند هستم.
آیت الله حسینی بوشهری در ادامه افزودند: مساله تبلیغ در ماه محرم الحرام به اوج خود می رسد زیرا طبق روایات «ان لقتل الحسین حرارة فی قلوب المومنین لاتبرد ابدا» تا تاریخ است یک جوشش و انقلابی در دل مومنین اتفاق می افتد که از پا نمی‌ایستد. این فرصت و توفیق تبلیغ نصیب شما مبلغین گردیده است که در این ماه علاقمندان را با اهداف قیام آن حضرت آشنا می‌نمایید.

رئیس شورای عالی حوزه های علمیه گفتند: اخلاص از ارکان تبلیغ موفق و تاثیرگذار است مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) نماد اخلاص بودند، در طول سالیانی که از طرف ایشان مبلغین به مناطق مختلف اعزام می شدند اجازه نمی دادند تبلیغی از ایشان بشود یا عکسی از ایشان منتشر شود.

 

ایشان افزودند: آنچه مبلغ دین متکفل آن است هم صحبت کردن است و هم تاثیرگذاری در مخاطب است و این مهم تحقق پیدا نمی کند مگر اینکه رفتار وا عمال ما تابع گفتار ما باشد. ایشان نقش روحانیت و عالمان دین که عنصر اصلی تبلیغ فرهنگ دین هستند را بسیار حساس خواندند و گفتند: تبلیغ ارزشها و هنجارهای دینی و معرفی ناهنجاری‌های دینی و اخلاقی در بین جامعه را علماء و مراجع ترویج می کنند و عالمان دین سردمدارن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه هستند همانطور که مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی این روحیه را داشتند و اگر گسی سخنی را برای هدایت مردم بیان می کرد، با او تماس می گرفت و تشکر می‌کردند آن کسی که با سکوتش و فریادش و آثارش اسلام را حفظ کرده مرجعیت و روحانیت هستند؛ که قرآن هم لوح تقدیر زرینی به آنان عنایت فرموده: «اَلَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسٰالاٰتِ اَللّٰهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لاٰ يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اَللّٰهَ وَ كَفىٰ بِاللّٰهِ حَسِيباً»  ﴿الأحزاب: 39﴾
از شاخصه های تبلیغ اثرگذار شجاعت است. برای ابلاغ پیام خداوند از هیچ مساله‌ای هراس ندارد و این را بدانید آن کسی انسان را بزرگ می کند خداوند متعال است نه دیگران.
آیت الله حسینی بوشهری در رابطه با جایگاه و اهمیت تبلیغ دین فرمودند: همانطوری که مقام معظم رهبری جایگاه تبلیغ را مسأله اول معرفی نمودند و نقشه کامل تبلیغ را ترسیم کردند، تبلیغ جایگاه انبیاء است همانطوری که پیامبر مکرم اسلام فرمودند: «انما انا مبلّغ و الله یهدی»  پیامبر 23 سال در تبلیغ دین قرار داشت.  و آنچه که پیامبر را در تبلیغ موفق کرده بود سعه صدر پیامبر بود و یک مبلغ در عرصه تبلیغ می بایست آستانه صبرو تحمل خود را بالا ببرد که آنچه باعث محبوبیت یک تبلیغ می شود اخلاق حسنه اوست.
مبلغین جایگاه عظیمی دارند شما نماینده مراجع و رهبری و اساتید حوزه هستید و تا آنجا که شما مبلغین نمایندگان دین و مذهب و امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستید و مبلّغ یک نفر نیست بلکه نماینده یک سلسله مقدس و بزرگ است.
این روایت بشارت بزرگی است که
ألا اُخبِرُكُم عَن أقوامٍ لَيسوا بِأَنبِياءَ ولا شُهَداءَ، يَغبِطُهُم يَومَ القِيامَةِ الأَنبِياءُ وَالشُّهَداءُ بِمَنازِلِهِم مِنَ اللّه ِ عز و جل، عَلى مَنابِرَ مِن نورٍ يَكونونَ عَلَيها؟ قالوا: مَن هُم؟ قال: الَّذينَ يُحَبِّبونَ عِبادَ اللّه ِ إلَى اللّه، ويُحَبِّبونَ اللّه َ إلى عِبادِهِ، وهُم يَمشونَ عَلَى الأَرضِ نُصَحاءَ . قالَ: قُلنا: يُحَبِّبونَ اللّه َ إلى عِبادِ اللّه، فَكَيفَ يُحَبِّبونَ عِبادَ اللّه ِ إلَى اللّه؟! قالَ: يَأمُرونَهُم بِحُبِّ اللّه، ويَنهَونَهُم (يَعني عَمّا كَرِهَ اللّه ُ)، فَإِذا أطاعوهُم أحَبَّهُمُ اللّه .پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود : «هان ! شما را از مردمى كه نه پيامبرند و نه شهيد، و ليكن روز قيامت بر منبرهايى از نور قرار دارند و پيامبران و شهيدان به منزلتشان نزد خداوند عز و جل رشك مى برند، باخبر كنم؟ [اصحاب] گفتند: آنان كيستند؟ فرمود: كسانى كه بندگان خدا را نزد خدا محبوب مى گردانند و خدا را محبوب بندگانش مى سازند و خيرخواهانه بر زمين گام مى زنند. پرسيديم: خدا را محبوب بندگان خدا مى گردانند [روشن است]؛ امّا چگونه بندگان خدا را محبوب خدا مى گردانند؟ فرمود: به آنان فرمان مى‌دهند تا خدا را دوست بدارند و از آنچه خداوند ناخوش مى دارد، بازشان مى دارند و [بندگان خدا] چون از اين آمران و ناهيانْ اطاعت كردند، خداوند، دوستشان خواهد داشت» .
ایشان در پایان گفتند: امروز نیاز تبلیغ آگاهی و ارتقاء سطح دانش مبلغین است. سوالات جامعه امروز با گذشته تفاوت هایی کرده است و مبلغین با آگاهی و شناخت کامل می بایست پاسخگوی سوالات باشند.
لازم به ذکر است در آخر این همایش باشکوه، نرم افزار تلفن همراه دانش گنجینه آثار حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی توسیط آیت الله حسینی بوشهری رونمایی شد که علاقمندان می توانند این نرم افزار را از طریق سایت www.saafi.com دریافت نمایند.

شنبه / 24 تير / 1402