دوشنبه: 1403/02/10
نسخه مناسب چاپSend by email
هدف‌های رسالت اسلام
(گزیده ای از نوشتار حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره به مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام)

 

بسم الله الرحمن الرحیم

« هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ  وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا»؛[سوره فتح_ آیه 28] « او خدایی است که رسول خود را با هدایت (قرآن) و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان دنیا غالب گرداند و (بر حقیقت این سخن) گواهی خدا کافی است».
  پیامبر گرامی برای حصول اهداف اسلام منتهای کوشش و مجاهد را فرمودند و مسلمانان باید در عصر حاضر برای حصول آن اهداف و برای تکمیل آن انقلاب مقدس همیشه مصمم باشند.

1.ایمان به خدای یگانه:

ایمان به خدا به شخص، بینش و بصیرت می‌دهد و زندگی را با هدف و نتیجه معرفی می‌نماید و سرگردانی و تحریری که یک نفر ملحد و خداشناس دارد نجات می‌دهد. 

2.ایمان به پیغمبران خدا و نبوت: 

اسلام نبوت همه پیغمبران خدا را تایید کرده و از خدمات و کوشش‌های هر یک از آنان در راه هدایت انسان‌ها تقدیر کرده است.

3.ابلاغ و اجرای حقوق انسان:
ابلاغ و اجرای حقوق انسان به طوری که افراد در شرایط متساوی دارای حقوق مساوی باشند و همه آزاد و بدون وحشت و نگرانی زندگی کنند در این جهت منشی و مجری حقیقی و واقعی حقوق بشر اسلام و قرآن و حضرت رسول اکرم است.

4.برقراری نظام اقتصادی سالم:

 از هدف‌های رسالت اسلام برقراری معاش منظم برای همگان است این کار در درجه اول با ایجاد و تهیه دیدن کار و شغل و درجه بعد با پرداخت حقوق و مخارج معاش از بیت المال عملی می‌گردد.

5.همگانی کردن حق علم آموزی:
همگانی کردن حق تحصیل علم و دانش و آن را از اختصاص طبقات به اصطلاح بالای اجتماع بیرون آوردن. اسلام به همه حق داد و همه را به علم و دانش و تفکر و تعقل و به کار انداختن نیروی فکر و اندیشه تشویق فرمود و ارزش هر کس و هر جامعه را به مقدار بهره او از علم و دانش شناخت. پیش از اسلام طبقات پایین اجتماع در کشورهای بزرگ از تحصیل محروم بودند و اسلام همه را در کسب علم آزاد کرد؛ به طوری که بعد از اسلام یک نهضت بزرگ و وسیع علمی برپا شد و بیشتر علما و دانشمندان از طبقه پایین اجتماع برخاستند.

6.تهذیب عقل از خرافات:
از اهداف اسلام پاک ساختن و تهذیب عقل و فکر بشر از خرافات و عقاید باطل و نامعقول و خردناپسند است که در این مورد، اسلام یگانه دینی است که پاک و منزه از خرافات باقی مانده است و دینی است که دین حق را در هر عصر و زمان پاک و منزه از خرافات معرفی کرده است.
7.ایجاد جامعه جهانی:

یکی دیگر از هدف های اسلام که دنیا به آن رو می رود به وجود آوردن یک جامعه جهانی و نظام واحد است که همه اقوام و ملل در آن بگنجد و برتری ملتی بر ملتی و استثمار قومی از قومی از بین برود. تمام ذخایر نعمت‎‌ها به طور عادلانه بین انسان‌ها توزیع شود و امکانات ترقی و پیشرفت برای همه به طور متساوی فراهم شود و تمام افراد بر اساس عضویت در یک جامعه بلکه یک خانواده با هم معامله و معاشرت و ارتباط مالی و اجتماعی و سیاسی پیدا کنند.

8.اقامه قسط و عدل:

 هدف دیگر اقامه قسط و عدل و برقراری نظم عادلانه در بین مردم به وسیله قرار دادن امر مردم در پاکترین دست‌ها و امین ترین افراد و انتخاب افراد عادل و صالح برای امور اجتماعی و کارهای مربوط به عموم است. اهمیت این مسئله وقتی معلوم می شود که شخص، برنامه امت و رهبری امت و همچنین برنامه قضاوت و دادگستری و سایر امور اجتماعی و مالی اسلامی را مطالعه کند.

9.تامین سعادت دنیا و آخرت:

تأمین سعادت دنیا و آخرت به وسیله تعالیم اعتقادی و اخلاقی و عملی به طوری که همه افراد حتى ناقص الاعضا و ناتوان خود را سعادتمند بشناسند و بدانند که زندگی در صورت پیروی از برنامه‌های اسلامی، متضمن هیچ گونه خسارت و ضرر حقیقی نیست و اگر بعضی ضررها و زحمات دنیوی در اینجا تدارک نشود در آخرت همه جبران و تدارک می‌شود و بلاعوض نمی ماند و بالاخره خداوند متعال با هیچ کس به خلاف عدل رفتار نمی‌نماید. این عقیده از جنبه علمی و ایمانی شخص را خوش بین و راضی و خشنود می‌سازد که در این دنیا هر چه متاعب ببیند چون چشمداشت به ثواب عقبی دارد با حسن استقبال بپذیرد و از جنبه واقعی و خارجی آن هم معلوم است خوشبختی افراد صالح تأمین است.

10.تاسیس مدینه فاضله انسانی:

خلاصه و به طور کلی از مجموعه برنامه‌های اعتقادی و علمی و اخلاقی اسلام استفاده میشود که هدف اسلام، تأسیس یک مدینه فاضله انسانیت است که همه چیز در حد اعتدال و از افراط و تفریط بر کنار باشد و افرادش همه مانند عضو یک بدن همکار و هم درد، و هرکدام به وظیفه خود عمل کنند و در اجرای حق و عدالت در بین خود نظارت نمایند اسلام با هدفهایی که به برخی از آنها اشاره شد در صفحه تاریخ انسانیت جلوه کرد.

دوشنبه / 10 مهر / 1402