يكشنبه: 1403/02/9
نسخه مناسب چاپSend by email
دیدار دبیر قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی و هیئت همراه با استاد محمد حسن صافی گلپایگانی

در ابتدای این دیدار جناب آقای دکتر گودرزی با تکریم و تجلیل از مقام شامخ مرجع فقید ولائی آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره گزارشی از فعالیت های قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی را ارائه نمود.

در ادامه استاد معظم حاج شیخ محمد حسن صافی گلپایگانی با تشکر از خدمات و فعالیت های آقای دکتر گودرزی و هیئت همراه بیان داشتند:
کار شما بسیار مهم است و خیلی  از رفع مشکلات مردم و مملکت ما بستگی به این فعالیت های مثبت  دارد و اگر مبارزه با مفاسد اقتصادی با موفقیت انجام شود قسمت مهمی از مشکلات کشور حل میشود و بدانید این کار مقدس است و در نزد خداوند اجر و پاداش بسیاری دارد و مردم هم از این فعالیت منتفع میشوند .
استاد صافی گلپایگانی در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی چند راه کار را ارائه نمودند:

اصل اول و مهمترین آن تقوای الهی است که  تقوا یک پاسبان و نگهبان درونی برای هر فرد است و همه ما موظفیم درتربیت افراد متقی جهت سپردن مسئولیت های مهم تلاش کنیم که اگر این تقوا در وجود ما حاکم نباشد وخداوند متعال در نظر نباشد منشا اصلی پیدایش فساد است .

 انتخاب افراد لایق و شایسته جهت مناصب مختلف است که اگر مسئول یک ارگان یا موسسه یا نهاد یا شخص وزیر خودش مقید به رعایت ضوابط و‌مقررات شرعی و قانونی باشد افراد زیر مجموعه او هم تحت تربیت او قرار میگیرند و کسی جرات مطرح کردن پیشنهاد خلافی را نمیدهد.
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید
لقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْط
یکی از راه های مبارزه و جلوگیری  از فساد انتخاب مدیران دانا عادل و متعهد و متخصص می باشد

در داستان حضرت یوسف در قرآن کریم میخوانیم که ایشان فرمود  قَالَ اجْعَلْنِي عَلَىٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ  إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ
خزاین زمین را در اختیار من بگذارید که من حافظ آن هستم و همچنین علیم و دانا هم هستم
یعنی در این زمینه تخصص دارم و این یک راهکار مهم است که مسئولین هم میبایست تعهد داشته باشند و هم تخصص تا افرادی نتوانند او را در اموری فریب دهند . لذا میبایست روزنه های بروز فساد را مسدود کرد .

 مدیران اگر موظف به شفافیت مسایل برای مردم باشند خود عاملی بازدارنده از فساد است.
خاصیت شفافیت اعتماد سازی برای مردم است و بدانید هر نهاد یا ارگان یا موسسه ایی شفافیت نداشته باشد اعتماد مردمی را به تدریج از دست می دهد و این خود یک خطر بزرگ برای آن موسسه بلکه کل مملکت و کشور است، لذا مردم باید در جریان باشند که فلان مسئول از بیت المال به چه شکل محافظت میکند و این را بدانید اگر برای مردم شفاف شود که هزینه های مالیاتی مثلا کجا مصرف می شود و همه بدانند، مردم در پرداخت مالیات با اقبال رفتار خواهند کرد .
باید برای مردم نجیب ما که در همه دوره های سخت همراه و در دفاع از نظام و انقلاب کم نگذاشتند در این راستا بیشتر تلاش شود.
 با مفسدین اقتصادی باید برخورد جدی شود .
این کلام نورانی حضرت امیرالمومنین علیه السلام که فرمودند أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله أَنْ نَلْقَى أَهْلَ الْمَعَاصِي، بِوُجُوهٍ مُكْفَهِرَّةٍ
پیامبر صلی الله علیه و آله  دستور دادند که در مقابل اهل معاصی و فساد با چهره درهم کشیده و عبوس  رفتار کنیم.
این یعنی برخورد جدی و توبیخ جدی که همه بفهمند اگر شخصی فسادی انجام داد ارزشش در جامعه از بین میرود و دیگر نباید احساس آرامش داسته باشد و مسئولین باید با متخلفین این برخورد را داشته باشند.
▪️باید بررسی شود زمینه هاو علل بروز فساد چیست و برای آن محتوای آموزشی جهت تربیت عموم  تدوین گردد و از دوران مدرسه تا دانشگاه باید این مسایل و بازدارنده های فساد در کتب درسی  تبیین گردد ،  اگر معارف دین و آموزه های حقیقی اسلام تبیین گردد خود عامل مهمی در جلوگیری از فساد است .
مسایلی که باعث بروز روحیه فساد میشود باید از بین برود مثل برخی امتیازاتی که در برخی مراکز برای افرادی میگذارند و این را مردم شاهد هستند و تاثیر منفی در جامعه میگذارد، البته امتیاز برای افراد پاکدست و قابل اطمینان خوب است اگر افرادی در دولت های قبل خوب عمل کردند و موفق بودند به بهانه تغییر دولت ها آنها را کنار نگذاریم و از آنان استفاده کنیم که اصل درست شایسته سالاری در امور است .
استاد صافی گلپایگانی در آخر برای  موفقیت همه مسئولین و جمع حاضر دعا کردند و افزودند: مرحوم والد بزرگوار ما آیت الله العظمی صافی قدس سره به مسئولین میفرمودند بدانید اول کسی که از کار خوب و خدمت خالصانه ای  که شما انجام می دهید خوشحال میشود وجودمبارک حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفداء است .

 

پنجشنبه / 27 مهر / 1402