شنبه: 1403/02/8
نسخه مناسب چاپSend by email
دیدار مشاور نخبگان وزارت ورزش با استاد حاج شیخ محمد حسن صافی گلپایگانی

جناب آقای میرسپاه مشاور نخبگان وزارت ورزش با حضور در دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره با استاد حاج شیخ محمد حسن صافی گلپایگانی دیدار و گفتگو کرد. 
در ابتدای دیدار ایشان گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این وزارت خانه ارائه نمود .  
استاد حاج شیخ محمد حسن صافی گلپایگانی نیز در ابتدای بیانات خود با اشاره به گزارش‌ هیئت همراه و تشکر از تلاش‌های صورت گرفته بیان داشتند: 
▪️توصیه‌های بسیاری نسبت به جوانان در احادیث و روایات حضرات معصومین علیهم السلام  آمده است که همگی آنها دلالت بر اهمیت موضوع دارد و باید همه‌ی مسئولین نگاه ویژه‌ای به مسئله‌ی جوانان داشته باشند.
▪️ایشان با اشاره به  حدیثی از امام صادق علیه السلام گفتند :‌
جوانان به اقتضای سن و توانایی که دارند تمایلشان به سمت خوبی و خیر بیشتر است و لازم است تا از این پتانسیل به نحو احسن استفاده شود.
استاد حوزه علمیه «وزارت ورزش و جوانان» را شامل دو بخش «ورزش» و «جوانان» دانستند و افزودند: اگر به مسئله جوانان پرداخته شود، مسئله ورزش نیز در آن حل خواهد شد و از همه‌ی وزارت‌خانه‌ها تکلیف بخواهد تا هر وزارت‌خانه‌ای برای جوانان برنامه‌هایی را تدارک ببیند.
استاد صافی گلپایگانی با ابراز نگرانی نسبت به مهاجرت جوانان و نخبگان اظهار داشتند:‌
▪️دشمن تمام تلاش خود را بکار گرفته تا هویت اسلامی جوانان ما را ازآنها بگیرد و باید همه‌ی بدنه‌ دولت و نهادهای انقلابی به این فکر باشند که جوانان را حفظ کنند و از توانایی‌های آنها بهتر استفاده کنند.
ایشان وظیفه وزارت ورزش و جوانان را شناسایی استعدادها از سنین پایین و مشارکت در تربیت آنها دانستند و تأکید کردند:  نه تنها دبستان بلکه از پیش از دبستان وظیفه شماست که وارد شوید و استعدادها را کشف و نخبگان را جذب کنید و با کار تربیتی از آنها الگو و اسوه‌ای مناسب برای جوانان بسازید.
▪️ جوان نیاز به الگو دارد و این مشخص است. ولی متاسفانه در جامعه بعضی از  جوانان جذب الگوهای غربی شده‌اند و این را از عکس‌هایی که در داخل اتاق‌هایشان زده‌اند و اینکه اسامی‌ بسیاری از بازیگران غربی را حفظ دارند ولی هنوز اسم بزرگان و دانشمندان ایران و اسلام را نشنیده‌اند، می‌توان فهمید. 
در این زمینه مقصر هستیم و کار زیادی لازم است انجام شود تا این کار مقدس و تربیت جوانان را به سر منزل مقصود برسانیم.
▪️همانطور که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در صدر اسلام جوانان را به فرماندهی جنگ منصوب می‌کردند و در دفاع مقدس نیز بسیاری از فرماندهان ما از جوانان بودند، باید به جوانان میدان داد و از استعداد و توانایی آنها استفاده کرد و در کنار آنها از تجربیات افراد باسابقه بهره برد تا بتوان وضعیت را بهبود ببخشیم.
ایشان کشف استعدادهای ورزشی را یکی از راه‌های تربیت نسل جوان برشمردند و افزودند: 
▪️اگر جوانی در جامعه‌ی دینی تربیت شده باشد و علاقه به فرهنگ اسلام و مملکت و وطن خودش داشته باشد دلیلی برای مهاجرت و پناهنده شدن ندارد. 
اگر از عهده‌ی تربیت جوانان به خوبی برآییم آنها هرجا که بروند خودشان را نماینده ایران اسلامی می دانند و اخلاق، روش و رفتارش را منطبق بر الگوهای اسلامی خودمان قرار می دهد و بر ورزشکاران دیگر کشورها تاثیر گذار هستند. 
▪️ایده پهلوانی را بیشتر ترویج بدهیم که امیر المومنین علی علیه السلام می‌فرمایند «اشجع الناس من غلب هواه » و این را جوان باید الگو و سیره‌ی زندگی خود قرار دهد که در هر حالی که به قهرمانی رسیدی اگر توانستی بر هوای نفست غلبه کنی پهلوان هستی.
▪️ وزارت ورزش به همه‌ی رشته‌ها اهمیت بدهد رشته‌هایی مثل تیراندازی و شنا و اسب سواری که در اسلام هم مورد تاکید است و رشته‌های دیگری که برای کسب مدال تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد.
▪️ وزارت ورزش متکفل فقط دو یا سه رشته یا باشگاه نیست بلکه باید توجه خاصی به همه رشته‌ها و ورزش‌ها داشته باشد.
ایشان با بیان اینکه « من از نیت خالص آقای هاشمی وزیر محترم ورزش اطلاع دارم و سابقه ایشان را دارم و می‌دانم که در تلاش هستند این مسائل حل شود » افزودند:
▪️ نگاه یکسان به همه رشته های ورزشی و استعدادهای جوانان موجب  تقویت بعضی رشته‌ها که مدال‌آور نیستند می شود و با هزینه‌های به مراتب کمتر، مدالهای بیشتری می توان کسب کرد. 
ایشان شالوده تربیت در ورزش را ایجاد روح پهلوانی برشمردند و اضافه کردند:‌ بزرگ‌ترین سرمایه‌ی یک شخص، جوانی او است و این امانتی است در دست مسئولین که باید با جوانان به بهترین وجه ممکن رفتار شود تا بتوانیم تربیت اسلامی و اخلاق پسندیده را در آنها نهادینه کنیم تا برای مملکتمان ان شاء الله مفید باشند.

▪️استاد حاج شیخ محمد حسن صافی در پایان با اشاره به آیه « ان تنصرو الله ینصرکم» فرمودند: اگر در این امر و گرفتن جلوی مفاسد و پیشبرد امر تربیت جوانان تلاش کنید خداوند نیز شما را یاری خواهد کرد و ان شاء الله پیش خداوند متعال اجر و ثواب بسیاری خواهید داشت و امیدوارم که عنایات و توجهات خاصه حضرت ولی عصر روحی و ارواح العالمین له الفداء با شما و این جوانان عزیز باشد.

دوشنبه / 1 آبان / 1402