يكشنبه: 1403/02/9
نسخه مناسب چاپSend by email
دیدار اعضای همایش ملی جریان‌های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت با استاد حاج شیخ محمد حسن صافی گلپایگانی

اعضای محترم هیئت علمی و اجرایی «همایش ملی جریان‌های انحرافی و مدعیان دروغین مهدویت در دوران معاصر و راهبردهای مواجهه با آن‌ها» با  استاد حاج شیخ محمد حسن صافی گلپایگانی دیدار و گفتگو کردند.
در ابتدای این دیدار حجة‌الاسلام و المسلمین جناب دکتر الهی نژاد دبیر این همایش گزارشی از فعالیتهای انجام شده برای این کنگره ارزشمند مهدوی ارائه نمود.
در ادامه استاد حاج شیخ محمد حسن صافی گلپایگانی بیانات مشروحی بیان داشتند  که به گزیده ای از آنها اشاره می شود.
استاد صافی گلپایگانی با تشکر از زحمات برگزار‌کنندگان همایش مهدویت،  بیان داشتند:
 از وظایف حوزه‌های علمیه و طلاب عزیز یادگیری مباحث مربوط وجود مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و ترویج فرهنگ و تمدن مهدوی در جامعه به خصوص میان نسل جوان است.
ایشان با بیان سیری تاریخی از جریانات دروغین مهدویت افزودند: شناخت علل و ریشه‌های این مسئله مهم است و باید در نظر داشت که این مسئله از قدیم الایام وجود داشته است و افرادی گمراه در زمان‌های سابق هم چنین ادعاهایی را مطرح می کردند.
با آمدن وسایل ارتباط جمعی و پیشرفت تکنولوژی نحوه‌ی عرضه‌ی آنها متفاوت شده ا ست مدعیان دروغین مهدویت افکار انحرافی خودشان را آسان تر از گذشته می‌توانند عرضه کنند و شعاع حرف‌های آنها نیز به واسطه‌ی همین وسائل ارتباطی جدید گسترده‌تر شده است که باید مراکز حوزوی تلاش کنند ودر رفع شبهات و پاسخگویی به سوالات حضور مستمر و فعال داشته باشند .
ایشان با اشاره به جمله‌ای ازحضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره که فرموده بودند وظیفه‌ی اصلی حوزه الان شناخت معارف اهل بیت علیهم السلام و به خصوص معارف مهدویت است اضافه نمود :
شناخت فرهنگ  مهدوی و آثار و برکات انتظار در جامعه امروز ما باید بسیار پر رنگ ‌تر شود، ما مسئول هستیم و طلاب جوان از همان ابتدا که وارد حوزه می‌شوند، با کلاسهای مهدوی با موضوع مهدویت و انتظار آشنا شوند که بتوانند انواع شبهات را در این زمینه بشناسند و در مواقع لزوم به پاسخگویی بپردازند. 
در احوالات مرحوم آیت الله حائری مؤسس حوزه علمیه و آیت الله بروجردی آمده است که گاهی برای مقابله با این افکار انحرافی در ماه مبارک رمضان به طور کامل درباره مهدویت سخنرانی می‌کردند
بعضی از علمای بزرگ شیعه تا حد شهادت برای دفاع از  امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به مبارزه با مدعیان دروغین  مهدویت پرداختند.
ایشان با اشاره به روایت فی کل خلف من امتی عدول ینفون عن هذا الدین تحریف الضالین و ابطال المبطلین از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بیان داشتند:
اگر کسانی هستند که دین خدا را تحریف می‌کنند  و بدعت دردین وارد می کنند و حرف‌های باطل و بیهوده می زنند ، باید عده‌ای از عالمان دین باشند تا در مقابل افکار انحرافی آنها ایستاده و بطلان عقیده ی آنان را اعلام نمایند .
 استاد حاج شیخ محمد حسن صافی گلپایگانی اهمیت آموزه های مهدوی اشاره کرده و افزود:‌
مرجع ولائی آیت الله العظمی صافی قدس سره توجه خاصی به این امر مهم داشتند لذا از همان ابتدا تحصیل خود در کنار یادگیری فقه و اصول، مشغول مطالعه، تحقیق و تتبع در کتب روایی مربوط به حضرت حجت ارواح العالمین له الفداء بودند. کتاب شریف منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر علیه السلام و ۲۳ تالیف دیگر در این زمینه که موسوعه ای بی نظیر در امامت و مهدویت است نتیجه ی تلاش و زحمات این فقیه عالیقدر می باشد .
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه باید یکی از درس‌های حوزه‌های علمیه تدریس کتب ارزشمند امامت و مهدویت باشد افزودند: وظیفه‌ی اصلی حوزه‌های علمیه  تربیت مبلغ است تا رسالت اصلی خود که اشاعه‌ی فرهنگ و مکتب اهل بیت علیهم السلام و فرهنگ مهدوی در جامعه و خانواده است را بخوبی انجام دهند.
بسیاری از فرق باطله با سوء استفاده از مشکلات اقتصادی مردم و با پیشنهادهای اغوا کننده، افکار باطل خود را ترویج می‌ کنند و این زنگ هشداری است برای مسئولان که باید بیشتر به فکر تامین معاش و رفاه مردم بوده و جلوی انحرافات گمراهان را بگیرند .
استاد صافی گلپایگانی در پایان از مسئولین و برگزارکنندگان این همایش مقدس مهدوی تشکر نموده و برای موفقیت بیشتر آنان دعا نمودند .

شنبه / 13 آبان / 1402