سه شنبه: 1403/02/11
نسخه مناسب چاپSend by email
احکام فطریه

 

س1. آيا از زکات فطره روزه براي ساخت و ساز مسجد مي‌توان هزينه نمود شرط آن؟
ج1. احتياط واجب آن است که زکوة فطره به فقراء شيعه اثناعشري داده شود.والله العالم

 

س2. احتراماً با توجه به وجود بيش از 80000 دانش‌آموز در ناحيه 4 آموزش و پرورش شهر .... که بعضی از آنها در حد فقر يا زير حد فقر زندگي اوليه را به سختي مي‌گذرانند و يا براي يک وعده غذا يا جهت هزينه لوازم‌التحرير مضطر مي‌باشند. مستدعي‌است اجازه فرمائيد زکات فطره خانواده دانش‌آموزان از طريق مدارس جمع‌آوري و زير نظر خيريه دانش‌آموزي بين دانش‌آموزان فقير و بي بضاعت تقسيم گردد.
ج2. به نظر اينجانب به احتياط واجب، مصرف زکات فطره فقط فقراء شيعه اثني عشري هستند و بايد دهنده زکات فطره يقين داشته باشد که زکاتي که مي‌دهد فقط به دست آنها مي‌رسد و هيچ مقداري از آن در مورد ديگر مصرف نمي شود و نيز اگر دهنده زکات سيد نيست زکاتش به سيد داده نشود و اگر دهنده زکات چنين يقيني حاصل نکند مبرئ ذمه نيست. موفق باشيد

 

س3. بعرض مي رسانم کسي که براي يک روزه ماه مبارک رمضان عمدا افطار نموده بايد شصت مسکين طعام بدهند مي تواند وجه 60 نفر طعام را به يک فقير بدهد يا به نانوا بدهد که او به 60 نفر فقير بدهد
ج3. کفاره شصت مسکين بايد به شصت فقير پرداخت شود و پرداخت پول به فقير کافي نيست فقط بايد طعام مانند گندم و جو و يا نان پرداخت شود. والله العالم.

 

س4. چنانچه يک زن باردار نتواند بخاطر جلوگيري از سوء تغذيه جنين، روزه بگيرد و تا آغاز ماه رمضان سال بعد از آن هم به دليل لزوم شيردهي به بچه تازه متولد، نتواند قضاي آنرا بجا آورد؛ تکليف چيست آيا بايد قضاي آنرا در سالهاي بعد از شيرخوارگي کودک، حتما بجا آورد؟ و اگر چنين است، آيا بايد علاوه بر قضا، کفاره هم بدهد؟
ج4. اگر روزه ضرر به حال جنين داشته است علاوه بر قضاء احتياط پرداخت دو کفاره است: اول کفاره روزه براي هر روز يک مد طعام دوم کفاره تأخير.

 

س5. کفّاره تأخير روزه در چه مواردي است؟
ج 5.اگر در ماه رمضان به واسطه عذری روزه نگیرد، و بعد از رمضان عذر او برطرف شود، و تا رمضان آینده عمدا قضای روزه را نگیرد باید روزه را قضا کند و برای هر روزه یک مد گندم یا جو ومانند این ها را بدهد.

 

س6. در مورد فديه روزه قضاء اگر چند سال از زمان روزه قضا بگذرد و فرد قضا و فديه را بجا  نياورد آيا مقدار فديه افزايش مي يابد؟ يا اينکه براي هر روز فقط يک مد طعام فديه بدهد؟
ج6. همان يک مد کافي است و افزايشي ندارد. والله العالم.

 

س7.اگر پس از اين که متوجّه شد بايد قضاي روزه را تا قبل از رمضان سال آينده گرفت و باز به تأخير انداخت ، آيا قضاء يا کفّاره تأخير زيادتر مي شود يا نه ؟
ج7. کفّاره تأخير قضاء فقط يک مرتبه است.

 

س8. در مورد کفاره جمع واقعا گرفتن 60 روز روزه در هر مورد امکان پذير نيست. آيا امکان پرداخت مالي کفاره جمع وجود دارد؟ و در اين صورت کل مبلغي که براي کفاره جمع بايد پرداخت کنم دقيقا چقدر است؟
ج8. در کفاره جمع لازم است علاوه بر اطعام 60 فقير 60 روز روزه بگيرد که 31 روز آن بايد متوالي باشد و اين کفاره تبديل به جزاي نقدي نمي‌شود و اگر کسي واقعا تمکن از 60 روزه بنحوي که معين شده را نداشته باشد تا زمان عدم تمکن تکليفي ندارد. والله العالم.

 

س9. آيا مي توان براي کفاره روزه ماکاروني به فقير داده بشه؟
ج9. اگر ماکاروني از آرد گندم به مقدار750گرم باشد مي‌توان بعنوان کفاره پرداخت کرد والله العالم.

 

س10. اشخاص سن بالا که نمي توانند روزه انجام دهند در توضيح المسائل فرموده ايد يک مد طعام به فقير بدهند حاليه در منطقه آنطور فقير نمي باشد که کفاره روزه را بدهيم چه کنيم مي توانيم در اماکني مانند مسجد مصرف کنيم؟
ج10. کفاره روزه را لازم است 750 گرم گندم يا جو يا کشمش يا خرما و يا يک کيلو نان براي هر روز به فقير غير سيد بدهيد و اگر در آنجا فقير نيست به محلهاي ديگر که فقير دارند بدهيد و مصرف در مسجد کفايت نمي‌کند. انشاء الله موفق باشيد. والله العالم.

شنبه / 18 فروردين / 1403