شاید بسیارى معناى این احادیث را واضح بدانند و بین «قسط» و «عدل» و همچنین بین «ظلم» و «جور» مانند دو كلمه مترادف فرقى نگذارند و قسط و عدل را به داد، و ظلم و جور را به ستم ترجمه نمایند. بنابراین عطف قسط را به عدل، و ظلم را به جور، یك نوع تأكید بگیرند.
ولى بهنظر میرسد: در این احادیث، تمام مطلب در تأكید خلاصه نمیشود و لفظ قسط و عدل مترادف نمیباشند؛ چنانكه دو كلمه مقابل آنها (جور و ظلم) نیز مترادف نیستند.
توضیح این مطلب حساس و مهم، موقوف بر بیان دو مقدمه است: